Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 17 november 2007

Wie is Erik van der Veen?

Mijn naam is Erik van der Veen en ik ben deze blog gestart omdat ik al vele jaren een zeer grote en brede interesse heb in internet marketing. Ik zal iets over mijn achtergrond delen.

HEAO-scriptie over online advertising in 1997
Sinds 1996 ben ik actief met internet marketing. Vanwege deze interesse schreef ik in 1997 mijn HEAO Commerciele Economie afstudeeropdracht over online advertising. De titel van mijn scriptie was: "In de b@n van de banners". Het was een tijd waarin nagenoeg geen enkel Nederlands bedrijf actief was met online advertising. Er was nog geen boek geschreven over dit onderwerp en zelfs in de Amerikaans literatuur kwam ik niets tegen. Geleidelijk begonnen steeds meer adverteerders online advertising te ontdekken. Destijds met name nog in de vorm van zogenaamde display advertising (voornamelijk met banners in de formaten 468x60 en 234x60 pixels).

AdValue
In 1999 ging ik aan de slag bij een bedrijf dat AdValue heette (in 2001 werd de naam gewijzigd in Reddion). Dit bedrijf was opgericht door Sebastiaan Moesman en Alex Stil. Daar heb ik gewerkt voor een groot aantal accounts: Postbank, Apple, Audi, Volkswagen, Unilever (Robijn), @Home, KPN, Telfort, het Ministerie van VROM, Pink Roccade, Pink Elephant, Océ e.v.a. Ik kon voor deze bedrijven jaarlijks enkele miljoenen guldens wegzetten op internet en hierdoor zien wat succesvol was en wat niet.

Meetbaarheid
Vanaf het laatste kwartaal van 2000 kwam de klad in de markt. De hype leek ten einde. Adverteerders legden in hun doelstellingen meer en meer de nadruk op resultaat. Meetbaarheid is een groot voordeel van online advertising, maar gelijktijdig ook een groot nadeel ten opzichte van offline media. Een internetcampagne die geen succes behaalt, wordt snel stopgezet. Een slechte abri-campagne wordt dikwijls niet door cijfers afgestraft omdat een effectmeting nagenoeg onmogelijk is.

Performance based
De discussies over het brandingeffect van banners waren zeer boeiend. Site-exploitanten brachten onderzoeken (die ze zelf financierden) naar voren waaruit naar voren kwam dat het brandingeffect zeer groot was. Veel adverteerders begonnen te twijfelden. Doordat de bestedingen terugliepen, konden partijen die resultaatgericht adverteren aanbieden, groeien. Met name Netdirect profiteerde hier enorm van. Daar kon destijds voor 1,50 gulden per klik ingekocht worden. Ter vergelijking: er draaiden op internet veel bannercampagnes waarbij omgerekend soms 10 gulden of meer per klik betaald werd. De adverteerder had bij Netdirect echter nagenoeg geen invloed op het 'umfeld' van de banners, maar velen namen dat op de koop toe.

TradeDoubler
Het zogenaamde affiliate marketing kwam op in Nederland. Doordat ik altijd een grote interesse heb gehad in de "economische psychologie" en cijfertjes besloot ik in te gaan op een aanbieding van directeur Jeroen Kramer om bij TradeDoubler aan de slag te gaan. Hij had de opdracht om TradeDoubler in Nederland op de kaart te zetten. Ik had me voorgenomen daar te blijven werken totdat TradeDoubler breakeven zou draaien. Dit gebeurde na één jaar, waarna ik besloot terug te gaan naar mijn roots (Groningen). In dat jaar heb ik zeer veel geleerd over resultaatgericht adverteren en conversiepercentages. We zagen dat adverteren op drie manieren erg succesvol kon zijn: op prijsvergelijkingssites, in zoekmachines en op startpaginadochters. Ik wil met name ingaan op het zoekmachine-verhaal.

Google AdWords
In 2000 had ik kennisgemaakt met Google AdWords. Een systeem waarover ik vanaf het begin direct zeer enthousiast was. Het was pull marketing in optima forma. Privé koppelde ik mijn kennis over AdWords aan die over affiliate marketing. Ik werd keywordbuyer en mocht destijds zoektermen als Dell, American Express, Apple e.v.a. in geheel Europa inkopen en kreeg een commissie over de verkopen. Het was een mooie en financieel lucratieve tijd met nagenoeg geen concurrentie. Door creatief met teksten om te gaan, probeerde ik de resultaten te optimaliseren. Tijdens mijn HEAO-studie had ik met het maken van slagzinnen een slordige 30.000 gulden aan prijzen gewonnen, dus enige creativiteit was mij niet vreemd.

SEO en SEA
Anno 2007 is de markt een stuk volwassener te worden. Search Engine Advertising (SEA) is een markt geworden waarin miljarden omgaan. Daarnaast gaat er ook veel geld om in het optimaliseren van sites om hoog te eindigen in de organische (niet gesponsorde) resultaten. Dit wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Doordat de markt van de gesponsorde en de organische resultaten mij enorm boeit, heb ik besloten hierover een weblog te beginnen. Hierin wil ik de lezer tips geven om optimaal van zoekmachines (lees: Google) gebruik te maken.

Online Marketing Consultant
De laatste jaren (2005 t/m 2008) ben ik als Marketing en Sales Manager werkzaam geweest bij Bencom, het bedrijf van de jonge internetondernemer Ben Woldring. Sinds medio 2008 ben ik als Online Marketing Consultant actief bij TRES internet in Heerenveen.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget