Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 21 juli 2008

B2B link building

bron: netters.nl/ 23 juni 2008

B2B link building
In dit derde artikel in de serie over B2B SEO richten we ons op link building. Opnieuw verwachten we dat er een basiskennis bij de lezer aanwezig is op het gebied van link building. We lopen niet de standaard B2C link building technieken langs en focussen ons op wat B2B link building zo uniek maakt. Wat maakt B2B link building nu zo anders dan B2C link building? We noemen eerst enkele verschillen om ze daarna langs te lopen.

- Er zijn minder linkerati
- Je hebt minder links nodig

Allereerst zijn er minder mensen die een link naar jou kunnen leggen. Een willekeurige B2B markt is vaak een stuk kleiner dan een gemiddelde B2C markt. Vergelijk bijvoorbeeld weer de reisbranche en de branche van de industriële pompen. Er zijn tientallen keren meer blogs op het gebied van travel dan op het gebied van industriële pompen. Dit betekent dat het nog belangrijker is dan normaal om goede contacten te onderhouden met je linkerati. Houd ze te vriend, comment op hun blogs en geef een leuke skoop weg.

Je hebt minder links nodig in een B2B markt dan in een B2C markt. Dit is vanwege de simpele reden dat de concurrent ook niet gek veel links heeft. Uiteraard gaat dit niet op bij polysemie: als één van je B2B keywords een belangrijk zoekwoord in de B2C markt is zul je er niet makkelijk op ranken. Op termen als 'peristaltische pomp' zit echter alleen maar concurrentie van daadwerkelijke B2B concurrenten - En zij hebben even veel moeite links te verzamelen als jij.

Vergroot je linkerati groep
Zoals gezegd is één van de uitdagingen van B2B link building dat er niet veel linkerati zijn. We gaven al aan dat het daarom belangrijk is om de contacten die je met de linkerati hebt goed te onderbouwen. Het is echter nog beter om je linkerati groep te vergroten. Wellicht dat de niche van je producten niet al te groot is, maar er zit altijd een umfeld omheen.

Concrete link building tip #1
Bijna elke B2B bedrijf heeft zelf leveranciers. Als we weer onze industriële pompenfabrikant van stal halen kunnen we het wat concreter maken. Dit bedrijf zal vast weer een ander bedrijf hebben wat de machines levert waarmee de pompen gemaakt worden. Regel met die fabrikant dat er op hun site een case beschreven wordt over het bouwen van jouw machines. Maak dit interessant voor de bezoekers van de site van de fabrikant, maar vergeet vooral het linkje niet. Bombardeer op deze manier je reeds bestaande offline netwerk tot linkerati.

Concrete link building tip #2
Soms valt er over je niche markt niet gek veel te bloggen valt of zijn er echt weinig linkerati. In zo'n geval kun je je linkerati groep vergroten door over andere bedrijfsgerelateerde onderwerpen te bloggen. Ga bijvoorbeeld bloggen over wat het runnen van een B2B bedrijf zoal met zich mee brengt. Corporate blogging is niet altijd even makkelijk. Binnenkort volgt hier op Netters dan ook een artikel over. Link building voor zo'n blog mag niet een al te groot probleem zijn.

Linkbait in een B2B markt: kennis
Zeker in de meer complexe B2B markten omschrijft kennis je USP. Het is dan ook niet vreemd dat veel B2B bedrijven wat huiverig zijn om deze kennis te delen. Bedenk echter dat de angst om kennis te delen ook een keerzijde heeft: als jij bang bent dat concurrenten er met jouw kennis vandoor gaan, hebben de concurrenten waarschijnlijk ook behoefte aan die kennis. Een (deel van een) website met veel nuttige informatie over je markt zal dan ook snel bezoekers trekken. Als je niche markt niet al te groot is, zal binnen de kortste keren iedereen weten dat jij waardevolle kennis online hebt staan. En goede content trekt altijd wel een paar links aan. Dit is wellicht dan ook het voordeel van B2B link building: Je weet zeker dat je de capaciteit hebt goede content te plaatsen. Feit is dat hét belangrijkste bestandsdeel van een link building campagne goede content is.

Concrete link building tip #3
Start een blog in je niche. Vertel hierin niet alleen over de successen van je eigen bedrijf, maar zorg ook voor linkwaardige vakinhoudelijke content. Maak nuttige checklists, vergelijk producten of oplossingen met elkaar, vertel over nieuwe ontwikkelingen in de markt. Laat gebruikers comments geven en reageer zelf weer op hun comments. Schrijf vanuit jezelf en niet vanuit het bedrijf zodat de gunbaarheid voor linkjes omhoog gaat.

Concrete link building tip #4
Een ander medium om kennis te delen is uiteraard een wiki. Zet een wiki op je website en laat iedereen zijn ideeën over je vakgebied opschrijven. Als je hier vol enthousiasme tegen aan gaat en blijft netwerken met de mensen die iets schrijven, wordt je al snel autoriteit binnen je markt. Op het moment dat je dat bent geworden zal iedereen die iets over jouw onderwerp schrijf naar jou moeten linken.

Linkbait voor een groter publiek
Al is je product nog zo saai, je kan er altijd wat van maken. Op Industrial Search Engine Marketing wordt Danny Sullivan gequote met een interessant citaat:

Find a way to make your topic relate to nerds or a large society that frequently expresses their opinion online. (...) With most link bait you are not trying to gain topical expert links… more likely citations from people with a mild interest in the topic (and how related in to their nerdy interests).

Concrete link building tip #5
Bedenk een link bait die gerelateerd is aan jouw markt, maar die zich focust op een gerelateerde markt met een grote groep linkerati. Plaats deze link bait op social media sites, stuur er persberichten tegen aan (als je link bait nieuwswaarde heeft) en promoot je link bait op andere manieren.

Welke link bait je het beste kan gebruiken, verschilt van geval tot geval. Hieronder enkele voorbeelden:

Laat BMW iets schrijven over haar open source Telematics systeem en over welke innovaties dit al heeft opgeleverd. Stuur vervolgens persberichten over het succes naar blogs van open source fanatici.

Laat onze industriële pompenfabrikant een filmpje maken waarin allerlei spullen de versnijder in worden gestopt: aardappels, autobanden, shampooflessen, enz. Laat je hierbij inspireren door het veel bekeken filmpje "Will it Blend" van Youtube, plaats het filmpje op je website en verspreid het via social media.

Expert knowledge en link building
Als B2B bedrijf heb je vaak niet extreem veel concurrenten, terwijl je meestal een complex product verkoopt. Gevolg: je kan jezelf al snel neerzetten als expert binnen jouw niche. Dit geeft zeker ruimte voor link building, omdat je jezelf iets arroganter kan opstellen.

Concrete link building tip #6
Stel dat onze industriële pompen fabrikant kwaliteitslinks zoekt. Er zijn vast een aantal grotere sites op het gebied van techniek die op zoek zijn naar leuke case studies, interessante persberichten of andersoortige artikelen. Als je kan stellen dat je de nr. 1 fabrikant van industriële pompen in Nederland en andere landen bent, valt er vast wel een artikel te plaatsen op grote, authoritieve sites.

Concluderende opmerkingen
Bij B2B link building zullen vaak andere doelen gesteld worden dan bij B2C campagnes. Het is minder belangrijk om hoge PageRank backlinks te verkrijgen, omdat je concurrentie deze ook niet veel zal hebben. De kwaliteit van een link zal dan ook niet gebaseerd zijn op linkpopulariteit, maar op basis van relevantie. B2B link building is makkelijker en moeilijker dan B2C link building. Makkelijker omdat je over goede content kan beschikken. Moeilijker omdat je linkerati groep relatief klein is.

Dit is deel 3 in een artikelenserie over B2B SEO. Deel 1 ging over B2B website strategie en deel 2 over B2B content SEO.

De auteur schrijft op persoonlijke titel en niet uit naam van het bedrijf waar hij/zij werkt.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget