Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

woensdag 30 juli 2008

Hoe word ik populair? 10 aandachtspunten bij linkbuilding

Populariteit is erg belangrijk op het internet. Wil je gezien worden in de zoekmachines, dan is het van belang dat je veel vriendjes en vriendinnetjes hebt op het web. En het is natuurlijk nog beter voor je populariteit als jouw vriendjes zelf ook geliefd zijn. Een beetje zoals het vroeger op school werkte, zeg maar.

Maar hoe word je “de leukste van de klas” op het immense, wereldwijde web? Populariteit wordt door zoekmachines afgemeten aan de inkomende links die je website heeft. Linkbuilding biedt uitkomst in tijden van populariteitsdaling of erger nog, wanneer je het “sulletje van de klas” bent. Zorg voor zo veel en vooral zo relevant mogelijke linkaanwas naar je website en je linkpopulariteit zal groeien.

Hieronder de 10 belangrijkste aandachtspunten bij linkbuilding. Waar moet je op letten bij het opbouwen van populariteit?

1. Aantal en kwaliteit inkomende links
Vaak wordt gedacht dat als je maar vooral veel inkomende links hebt, de PageRank, de posities en de bezoekersaantallen van je website vanzelf stijgen. Helaas gaat die vlieger niet op. Kwaliteit van je inkomende links is minstens zo belangrijk, zo niet het belangrijkst. Maar wat is kwaliteit? Dat hangt af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de linkpagina en de omringende content van de link.

2. PageRank vs. bezoekersaantallen
Linkbuilding heeft een tweeledig doel. Het dient natuurlijk om meer bezoekers naar je website te trekken en daarnaast ook om je PageRank en populariteit voor de zoekmachines te verhogen. Het eerste doel wordt soms nog wel eens vergeten en bovendien wordt de waarde van PageRank vaak overschat. Houd altijd in je achterhoofd dat linkbuilding in de eerste plaats dient voor menselijke bezoekers en niet voor zoekmachines.

3. Online community
Toon je autoriteit en laat zowel bezoekers als zoekmachines zien dat je tot een community behoort. Sterker nog, dat jij de leider van die community bent. Hoe meer aanzien, hoe meer links. Beweeg je dan ook regelmatig actief binnen je community; laat je zien. Denk aan bloggen, deelname aan forumdiscussies, nieuwsberichten, etc.

4. Universal Search
Zoekmachines koppelen steeds vaker data uit verschillende verticale zoekmachines met elkaar. De samenstelling van de zoekresultaten pagina’s verandert. Dit heeft tot gevolg dat ook de wijze waarop je met je website goede posities krijgt, verandert. Richt je dan ook op de nieuwe bronnen waaruit de zoekmachines putten. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Flickr, Nieuwssites, Google Maps, etc. Zorg dat je ook daar gezien wordt als organisatie.

5. Online concurrentie
Individuele linkpopulariteit is af te meten aan de online concurrentie en je eigen positie binnen de branche. Als je in vergelijking met je online concurrenten niet competitief bent, dan is het aan te raden te werken aan linkbuilding. Vergis je overigens niet, online concurrenten kunnen nogal verschillen van offline concurrenten. Richt je dan ook voornamelijk op je “online klasgenoten” om je positie te bepalen.

6. “Foute” links
Links die verkregen zijn door uitwisselingsprogramma’s of door de aloude linkfarms, zijn per definitie fout. Maar ook betaalde links kunnen fout zijn. Links kopen en verkopen wordt door zoekmachines geaccepteerd, mits het gebeurt voor advertentiedoeleinden en ze duidelijk worden voorzien van het stempel betaald. Plaats bijvoorbeeld een “rel=nofollow” in de < a >-tag van deze betaalde links en je bent weer vriendjes met Google.

7. Linktekst
Linktekst is erg belangrijk voor zoekmachines. Aan de hand van de linktekst bepaalt de zoekmachine waarover een pagina gaat. Het veelgebruikte “Klik hier” is dan ook sterk af te raden; tenzij je natuurlijk een interessante pagina over klikken hebt geschreven, maar dat zal in 99,9% van de gevallen niet het geval zijn. Gebruik in de linktekst het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt. Help de zoekmachines een handje en vertel ze waar je pagina over gaat.

8. Technische obstakels
Je wilt uiteraard dat zoekmachines je zorgvuldig opgebouwde links kunnen volgen. Ruim technische obstakels daarom, waar mogelijk, zo veel mogelijk uit de weg. Dus plaats geen links in JavaScript, in een Flashbestand of in een Redirect. En zorg natuurlijk dat de pagina waarop je een link plaatst, zelf ook geïndexeerd wordt door zoekmachines.

9. Creativiteit
Er zijn natuurlijk onnoemelijk veel locaties om een link te verkrijgen op het web. Wees creatief en je zult weinig moeite hebben geschikte plekken te vinden om vriendjes te maken. Startpagina’s zijn een gemakkelijke eerste bron om aan te boren, maar wie een beetje inventief is, zal ook de locaties kunnen targetten die wat meer kwaliteit en inhoud bieden. Samenwerkingspartners, branche websites, blogs, niche informatie directories en ga zo maar door. Varieer, wees aardig en beleefd en je populaire netwerk groeit als kool.

10. Linkbaiting
In plaats van actief op zoek te gaan naar linklocaties, kun je ook content creëren waar andere mensen maar al te graag uit zichzelf naar willen linken. Spannende achtergrondartikelen, een interessante prijsvraag of grappige extraatjes; allemaal goede triggers voor linkbait. Bedenk een ludieke campagne en de kans is groot dat mensen deze informatie met elkaar willen delen en dus doorsturen of erover schrijven. Je kunt daarbij natuurlijk je potentiële doelgroep een handje helpen door ze (bijvoorbeeld door een persbericht) attent te maken op je leuke, nieuwe content.

Kan de populariteit van jouw website ook wel een boost gebruiken? Gebruik deze aandachtspunten dan als een opstapje om je kenbaar te maken aan je “klasgenoten”. En wie weet ben jij straks wel de populairste van de klas…

Dit artikel is geschreven door Carolien Fijt, Linkbuilding Specialist bij Traffic4u.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget