Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 4 augustus 2008

Creatieve manieren om aan B2B keywords te komen

(auteur: Erik-Jan Bulthuis / bron: netters.nl)

Alles wat hieronder volgt is de weergave van een creatieve brainstorm. Of het gaat werken weet ik niet, maar wellicht dat het je op leuke ideeën. Zo ja, dan horen we dat graag in de comments.

Keywords vinden voor B2B kan een flinke uitdaging zijn. In een eerder artikel over B2B content SEO stelde ik al dat je klanten op nogal creatieve manieren kunnen zoeken naar je producten of diensten. Destijds deponeerde ik de stelling dat je bij je eigen klanten te rade moet gaan om hun keywords te vinden. Maar er is meer.

Het kan namelijk ook zijn dat klanten niet zozeer naar jouw producten zoeken, maar dat ze wel met jouw assortiment geholpen kunnen worden. Ik noem dit een latente oplossing. Potentiële klanten weten niet dat jouw dienst of product hun probleem kan oplossen, maar dat is wel zo.

Het kan een uitdaging zijn om de problemen te vinden waarvoor jouw product een latente oplossing is. Je zult op een nieuwe en creatieve manier naar je product moeten leren kijken. Belangrijke vragen die je daarbij kunnen helpen zijn:

Waar gebruiken mensen jouw producten?
Hoe gebruiken mensen jouw producten?
Wat zijn alternatieven voor jouw producten?
Laten we al deze vragen eens uitwerken om duidelijk te maken wat we bedoelen.

Waar gebruiken mensen jouw producten?
Veel uitgeverijen zitten met behoorlijke kapitaalinvesteringen omdat boeken in duizendtallen tegelijk gedrukt worden. Al deze boeken moeten opgeslagen worden wat kosten voor magazijnruimte, kapitaalinvestering en verzekeringen oplevert.

Tegenwoordig is printing on demand steeds goedkoper en beter aan het worden. Je zou kunnen proberen om mensen die zoeken op ‘opslag boeken’, ‘boeken magazijn’ of aanverwante termen te kunnen overtuigen dat printing on demand voor hen een ideale oplossing is.

Hoe gebruiken mensen jouw producten?
Stel je bedrijf produceert luxe, bedrukte tassen. Op deze tassen kun je een logo laten drukken. Deze tassen zouden ideaal kunnen zijn voor bedrijven die op een beurs staan en iets fysieks aan hun bezoekers mee kunnen geven. Is het niet enorm sterk als prospects over de beurs lopen en folders van concurrenten in een leuke draagtas met jouw logo erop stoppen? Dit leidt tot een aantal nieuwe en wellicht keywords: beursmateriaal, beurspromotie, bedrijfspromotie. Dit idee is overigens nog leuker als je vriestassen verkoopt ;-)

Wat zijn alternatieven voor jouw product?
Stel je bedrijf produceert check-in terminals voor in hotels (zie ook mijn artikel over CitizenM). Deze terminals zorgen ervoor dat je geen receptie meer nodig hebt wat de personeelskosten aanzienlijk reduceert. Logische termen die je zelf ook al bedacht had zijn hotel automatisering, hotel efficiency enz. Maar wat dacht van je van ‘hotelreceptioniste gezocht’? Wellicht kun je met deze creatieve aanpak in contact treden met een hotel wat op langere termijn overgaat op een geautomatiseerde receptie.

Landingspagina’s
Hoe meer latente oplossingen je biedt waar je op wilt ranken, hoe meer pagina’s je website zal gaan bevatten. Het wordt dan een aardige uitdaging om hier een logische en optimale site structuur van te maken. Galen de Young meldde op SearchEngineLand al dat een B2B website veel mogelijkheden heeft om teksten kwijt te kunnen, naast de product pagina’s: case studies, whitepapers, kenniscentrum items, nieuwsberichten, blogs enz.

Voor wat betreft de inhoud van de landingspagina’s zijn er een paar zaken waar je je voordeel mee kan doen. Omdat je oplossing in eerste instantie niet geheel aansluit bij de vraag van je bezoekers, zul je ze meer over de streep moeten trekken. Dit kun je doen door het aanbieden van samples van producten, video’s en tutorials over je producten, testimonials van klanten of een gratis en vrijblijvend verkennend gesprek.

Adwords
Wat je vaak zult zien bij dit soort keywords, is dat het moeilijk wordt om er organic op te ranken. Je zult namelijk van nature geen backlinks hebben met de anchor tekst ‘hotel receptioniste’ als je check-in terminals verkoopt. Dit zijn echter wel mooie zoektermen voor een Adwords campagne. Te midden van alle vacaturesites val jij op als je een advertentie als deze hebt:

Hotelreceptioniste gezocht?
Sluit je receptie,
gebruik check-in terminals.

Bij dit alles moet je je wel bedenken dat deze Adwords advertenties een zeer lage Click Through Rate zullen hebben, wat weer gevolgen heeft voor je Quality Score en Cost per Click. Gelukkig is er daarom Placement Targeting, waarmee je zelf kan bepalen op welke websites in het Content Netwerk je advertenties verschijnen. Binnen het Content Netwerk is je CTR minder van belang.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget