Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 14 augustus 2008

Google AdWords tips

Adverteren in Google AdWords is heel simpel. Dat is de grote kracht van het AdWords. Maar gelijktijdig schuilt daarin ook een gevaar. Doordat het allemaal zo simpel lijkt, verdiepen veel ondernemers zich verder niet in AdWords. Ze kiezen wat zoekwoorden, maken een advertentie, kiezen een budget, bepalen een maximaal bedrag per click en daarmee houdt het op. Adverteren in AdWords is in veel gevallen lonend, dus de ondernemer vindt het al snel goed. Dat is jammer.

Toch valt er met een beetje meer inspanning, veel meer rendement uit de campagne te behalen. Ik geef hierbij enkele (basis) Google AdWords tips waar een aanzienlijk deel van de (MKB) ondernemers nog geen ervaring mee heeft. Deze AdWords tips zijn gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring met adverteerders.

Google AdWords tips

1. Gebruik uitsluitingszoekwoorden
Iemand die nieuwe motoren verkoopt, wil wel adverteren op de zoekterm "motor" maar niet in combinatie met de term "tweedehands".
Gebruik in dat geval "tweedehands" als uitsluitingszoekwoord.

2. Maak meerdere advertentiegroepen
Kies in AdWords een specifiek onderwerp per advertentiegroep. Hierdoor kan je de advertentietekst helemaal afstemmen op de zoekwoorden.

3. Gebruik Dynamic Keyword Insertion
Door hier gebruik van te maken, kan je de tekst in de AdWords advertentie automatisch laten aansluiten op de ingevoerde zoekterm.

4. Maak gebruik van regiotargeting
Wie een beperkt verzorgingsgebied heeft, moet regionaal adverteren. De locatiebepaling bij Google is in circa 80% van de gevallen juist. Dus het biedt een grote toegevoegde waarde. Je kan hiermee ook differentieren in je clickprijs. Een zoekopdracht van iemand die 20 kilometer van jouw meubelzaak woont, is meer waard dan iemand die 100 kilometer van je winkel woont.

5. Koppel Google AdWords aan Google Analytics
Meet de resultaten op zoekwoordniveau door met Analytics.

6. Meet de AdWords conversie door
Als je verkoopt via je website, moet je de conversie doormeten in AdWords. Hiermee kan je zien wat je AdWords campagne oplevert. Verkoop je niets meet dan het aantal informatieaanvragen of brochure downloads.

Binnenkort zullen we hier meer Google AdWords tips noemen.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget