Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 22 augustus 2008

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Hierbij een korte uitleg over het begrip zoekmachineoptimalisatie.

Zoekmachineoptimalisatie is het vakgebied waarin mensen actief zijn die veel weten van de manier waarop zoekmachines de volgorde van hun zoekresultaten bepalen. Door deze factoren te kennen, kunnen websites hierop worden aangepast. Een goede ranking in een zoekmachine (Google dus) kan een enorm effect op de omzet hebben. Wie op de term "hypotheek" een jaar lang op één zou staan in Google hoeft daarna waarschijnlijk nooit meer te werken.

Wie verstand heeft van de belangrijkste aspecten van zoekmachineoptimalisatie kan hiermee veel bereiken. In dit artikel geven wij in grote lijnen aan wat belangrijk is bij zoekmachineoptimalisatie.

Het succes van een zoekmachine wordt bepaald door de relevantie van de resultaten. Indien er morgen een significant betere zoekmachine dan zal Google snel heel veel marktaandeel verliezen. Daarom is het voor Google heel belangrijk dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoektermen. Indien iemand zoekt op de term "damesfiets" dan is het goed als Google een pagina toont die volledig in het teken staat van damesfietsen. Hierbij "kijkt" Google onder ander naar de titel van de pagina, de termen in de url, de belangrijkste koppen boven de tekst, het aantal keren dat de term op de pagina terugkomt, het aantal relevante links naar de pagina, de tekst in deze links etc. Dit bepaalt eigenlijk de kern van de relevantie. Daarnaast is het belangrijk dat de html-code goed is opgebouwd, de pagina goed te vinden is e.d.

Elders op deze blog kunt u meer lezen over zoekmachineoptimalisatie en lezen welke factoren nog meer belangrijk zijn.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget