Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

woensdag 10 september 2008

Landingspagina: 15 tips

De concurrentie in Google AdWords wordt steeds groter. Dit maakt het belang van een goede landingspagina extra belangrijk.

Hieronder enkele waardevolle tips voor een goede landingspagina.

- Maak de pagina niet al te druk. Leid mensen niet af op hun weg naar het doel.

- Vraag kennissen, vrienden en familie of zij drie seconden naar de landingspagina willen kijken. Sluit het scherm dan en vraag mensen wat de belangrijkste elementen op de pagina zijn. Als ze dat niet kunnen benoemen is het waarschijnlijk geen goede
landingspagina. Het moet direct duidelijk zijn er op de pagina te doen is.

- Laat de landingspagina aansluiten bij de zoekopdracht. Iemand die zoekt op "kinderschoenen" moet uitkomen op een pagina die gaat over "kinderschoenen". Als iemand zoekt op "witte schoenen, maat 38" laat dan geen zwarte schoenen in maat 40 zien.

- Laat de elementen op de landingspagina die verantwoordelijk zijn voor de conversie opvallen. Een grote duidelijk verzend- of bestelknop is van belang. Maak ook duidelijk dat het een knop is. Men moet bijna de neiging hebben om de knop met de vinger op het scherm in te drukken.

- Stimuleer de verkoop door speciale acties.
Bijv.
bestel voor 1 oktober en betaal geen verzendkosten (taalkundig minder juist maar "gratis verzendkosten" doet het wel beter)
Nu tijdelijk 10% korting
Gratis cd hoesjes bij aankoop van deze cd ;)
Gratis bezorging
Binnen 24 uur thuisbezorgd

- Daarnaast is de content en laadtijd van de landingspagina van invloed op de quality score binnen Google. Zorg dat die aansluit op de zoekopdracht.

- Noem de voordelen van het product/de dienst/uw organisatie. Bijvoorbeeld in een top 3 met belangrijkste voordelen.

- Plaats voldoende maar zo min mogelijk tekst. Werk met tussenkopjes zodat men de tekst kan screenen. Zorg dat belangrijke zoektermen in de tekst staan.

- Wek vertrouwen: Beste Koop volgens Consumentenbond. Wij bestaan al sinds 1949. Niet goed, geld terug. Onze referenties. Nu 2 jaar garantie.

- Help mensen in het keuzeproces: Populairste producten / Meest besteld.

- Zorg dat de site er professioneel uitziet. Voorkom spelfouten.

- Geef toegang tot alle mogelijke vragen die bij een bezoeker kunnen leven. Mensen kunnen om de kleinste detailvraag afhaken.

- Zorg voor 1 duidelijke call-to-action!

- Vertel mensen over het bezorgproces. Wanneer wordt het bezorgd? Is de bestelling te tracken? Wat moet men doen als het product stuk is?

- Gebruik Google Website Optimizer voor het optimaliseren van de pagina!

PS: lever meer dan beloofd. Geef een extraatje weg. Dit zorgt doorgaans voor een zeer goede houding tegen de verkopende partij.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget