Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 26 januari 2009

Webteksten: hoe webteksten schrijven?

Schrijft u webteksten voor de bezoeker of voor Google? Deze vraag houdt veel tekstschrijvers bezig. De principiele tekstschrijvers weigeren hun webteksten aan te passen aan de regels van zoekmachine optimalisatie. De wat meer commerciele ingestelde hebben er wat minder moeite mee. Mijn advies: schrijf de webteksten voor de bezoeker, maar gooi er wel een Google-sausje overheen.

Webteksten afgestemd op Google
Hoe doe je dat schrijven voor zoekmachines? Laat de pagina over één hoofdonderwerp gaan. Zorg ervoor dat de zoektermen voorkomen in de titel van de pagina, de meta description, in de url, in de belangrijkste kop van het artikel (de H1-tag) en enkele malen in het artikel. Geef eventuele afbeeldingen in het artikel ook de naam van de zoektermen.

Zoekwoorden op belangrijke plaatsen
Het is hierbij verder belangrijk om de zoektermen ook terug te laten komen op strategische plekken. Denk hierbij aan de inleiding, het midden van het artikel en in het slot. Bovendien kunt u ze vermelden in opsommingen, ze vetgedrukt maken of onderstrepen. Google kijkt eigenlijk net zo naar een webtekst als u en ik dat doen. Wij mensen kunnen een artikel vrij snel scannen om te ontdekken waar het over gaat. Dit doet Google eigenlijk ook.

Zinslengte en tussenkopjes
Omdat de gemiddelde internetter teksten eerder scant dan echt leest, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Werk daarom met tussenkopjes en schrijf korte zinnen.

Webteksten die niet gelezen worden
Ik heb veel respect voor schrijvers van webteksten die niet van plan zijn voor Google te schrijven, maar ben wel van mening dat zij hierdoor steeds meer opdrachten mis zullen lopen. Aan een schitterend artikel dat niet gelezen wordt, heeft natuurlijk ook niemand iets.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget