Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

woensdag 30 september 2009

Wetgeving e-mail

Vanaf morgen (1 oktober) geldt in ons land nieuwe wetgeving voor e-mail. De wet is een uitbreiding op de spam-wet voor particulieren.

De nieuwe wetgeving voor e-mail in het kort:
- Voor business to business (B2B) e-mail communicatie geldt het opt-in principe. Er moet dus vooraf toestemming worden gegegeven om te mogen communiceren via e-mail. Voor persoonelijke e-mail geldt uiteraard een uitzondering.
- Voor het bestaande email-bestand moet toestemming zijn gegeven. Het gaat dus ook om adressen die eerder verkregen zijn.
- Deze toestemming voor e-mail moet bewust gegeven zijn. Dus geen reeds aangevinkte checkboxes op de website en geen toestemming verstoppen achter een link of in zogenaamde leveringsvoorwaarden.

De ontvanger moet dus weten waar hij toestemming voor geeft, of heeft gegeven. In elke e-mail moet de identiteit van de afzender worden vermeld (naam, email, kvk, etc.)

In iedere e-mail moet de mogelijkheid tot afmelden worden geboden. Toestemming is niet noodzakelijk wanneer de elektronische contactgegevens verkregen zijn bij verkoop van producten/diensten. Maar deze uitzondering op de wetgeving geldt alleen:

- wanneer de klant is verteld dat zijn elektronische contactgegevens hiervoor gebruikt zullen worden
- als tijdens het verkrijgen van de gegevens de mogelijkheid tot afmelden of verzet is geboden
- als de communicatie die verzonden wordt betrekking heeft op eigen en gelijksoortige producten

Voor de meeste bedrijven die bijvoorbeeld gebruik maken van mailing-lijsten waarbij ze zelf e-mail adressen hebben toegevoegd aan hun systeem, zal dus gelden dat zij alle personen op die lijsten volgens de wetgeving voor 1 oktober toestemming zullen moeten vragen, voor het verzenden van mailings.

Geen opmerkingen: