Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 6 oktober 2009

De homepage is geen homepage

In de beginjaren van internet was het heel simpel: de homepage was de homepage. Oftewel de pagina waarop een bezoeker binnenkomt op uw website. De praktijk is vandaag de dag wat weerbarstiger. Een site die goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines haalt doorgaans mininmaal 70% van het sitebezoek binnen op dieper gelegen pagina's. Wat betekent dit voor de opzet van de site?

Als men op de homepage binnenkomt, communiceert u grofweg qua volgorde op deze niveaus:
- corporate
- productcategorie
- productgroep
- product
- producttype

Zodra men na een aantal keren klikken op producttype-niveau terecht komt, weet men dankzij de homepage al meer over de werkwijzer van uw bedrijf. U heeft daar kunnen uitleggen wat uw USP's zijn.

Indien de site goed geoptimaliseerd is, komt men direct binnen op producttype-niveau. Op dat moment heeft de bezoeker geen flauw idee wie of wat u bent. Het is een regelrechte conversiekiller als men eerst terug moet naar de homepage op meer over uw bedrijf te weten te komen. Want hoe groot is de kans dat men dan uiteindelijk weer op het diepste niveau terecht komt?

Vergelijk het met iemand die in Mediamarkt een televisie wil kopen, maar eerst nog willen weten of Mediamarkt een betrouwbare organisatie is. Je stuurt hem of haar dan ook niet eerst terug naar de servicebalie om dat te laten uitleggen.

Mijn advies: communiceer overal in de site waarom men zaken met u moet doen. Dus altijd een lijstje met de USP's tonen. Zorg er wel voor dat men de USP's kan scannen en niet perse hoeft te lezen. Noem daarom bij voorkeur maximaal vijf USP's van ieder maximaal drie of vier woorden, zoals bijvoorbeeld:

- niet goed, geld terug
- bezorgd binnen 24 uur
- gratis bezorging
- sinds 1924
- winnaar thuiswinkel award
e.d.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget