Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

donderdag 15 oktober 2009

Zoekmachineoptimalisatie voor dummies

(onderstaand artikel heb ik geschreven voor een magazine van FC Groningen waarin ik in één A4-tje moest uitleggen wat zoekmachineoptimalisatie is)

Bedrijven in Nederland lopen veel omzet mis doordat ze slecht scoren in Google. Dit is vooral jammer omdat het niet moeilijk is goed vindbaar te zijn. Dit artikel voor beginners geeft u een uiterst globaal inzicht in de werking van Google en advies over hoe uw site hoog in de zoekresultaten kan verschijnen.

Hoe werkt Google?
Om de werking van Google te begrijpen, kunnen we de zoekmachine beschouwen als site adviseur. U stelt een vraag en Google probeert het beste antwoord te geven. Als u zoekt op “notaris Groningen” zal Google op zoek gaan naar een pagina die volledig in het teken staat van dat onderwerp. De zoekmachine kijkt hiervoor naar de inhoud van de pagina, de hyperlinks naar de pagina en de techniek achter de site.

Inhoud van de pagina
Google probeert het onderwerp van een pagina te achterhalen aan de hand van kenmerken waar u en ik ook naar zouden kijken. Denk hierbij aan de titel van de pagina, het websiteadres, de artikelkopjes, linkteksten, vetgedrukte woorden, de inleiding en de conclusie. Stel daarom per pagina één onderwerp centraal.

Relevante links
Ook referenties zijn voor Google van groot belang. Oftewel hoeveel relevante sites linken naar uw site? Als bijvoorbeeld veel sites met de linktekst “notaris Groningen” verwijzen naar uw site wordt de kans groter dat u goed gaat scoren. Vraag relevante sites daarom of ze naar uw site willen linken.

Techniek
Ten slotte is de techniek achter de site van belang. Sites waarbij het onderwerp terugkomt in het adres van de pagina scoren beter. De url www.uwsite.nl/notaris-groningen.html is veel vriendelijker voor zoekmachines dan www.uwsite.nl/pageid=423423.

Investering verdient zich snel terug
Goed scoren in Google is niet moeilijk, maar wel kennisintensief. De zoekmachine hanteert voor de rangschikking enkele honderden factoren. Het inschakelen van een betrouwbare expert verdient zich snel terug. Besef dat iemand die zoekt naar een product of dienst uiteindelijk twee mogelijkheden heeft: kopen bij u of de concurrent. Zou het niet jammer zijn dat u de kas van uw concurrent spekt door slecht vindbaar te zijn?

Vragen: mail gerust naar erik@tres.nl

Geen opmerkingen: