Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

dinsdag 10 november 2009

Brand Marketing of Conversie Marketing

Wie heeft het voor het zeggen binnen uw organisatie? De brand marketeers of conversie marketeers? Of werken ze goed samen? De sites van inglease.nl en kpn.com zijn goede voorbeelden van beide uitersten.

Huisstijl leidend
Bij ING Lease is de huisstijlcommissie de baas. Het "brand" moet bewaakt worden en herkenbaar zijn. KPN is het andere uiterste. De homepage is volledig ingericht op conversie. Vanuit mijn contacten met marketeers binnen KPN en Simyo weet ik dat men daar heel actief bezig is met conversie optimalisatie.

Snel navigeren
Via de homepage van KPN kunnen mensen heel snel vinden wat ze zoeken. De homepage wordt niet gebruikt om "een gevoel" op te roepen, maar om mensen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te brengen. En ga er maar vanuit dat dat werkt!

Voorzichtigheid geboden
In de twaalf jaar dat ik bezig ben met webmarketing, ben ik altijd zeer gecharmeerd geweest van extreme vormen van conversie marketing, maar de aanpak van KPN vind zelfs ik wel erg ver doorslaan. Dit kan je mijns inziens alleen doen als je echt een heel sterk merk hebt en je in een markt bevindt waar emotie een kleine rol speelt bij aankoopbeslissingen.

Funda model
Je zou er ook nog voor kunnen pleiten dat KPN gekozen heeft voor het Funda-model waarbij een intro-pagina u de mogelijkheid geeft te kiezen voor de homepage van het particuliere, zakelijke en landelijke aanbod.

Geen opmerkingen: