Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

donderdag 24 december 2009

De principes van Web 2.0

In gesprekken met mijn klanten komt Web 2.0 vaak ter sprake. Men wil wat iets met Web 2.0 omdat ze er zo veel over horen. Om te voorkomen dat het middel verwordt tot een doel, ga ik wat dieper in op de principes rond Web 2.0.

Principes Web 2.0

Belangrijke principes binnen Web 2.0/de netwerkeconomie zijn:
· Luisteren is belangrijker dan praten
· Openheid is belangrijker dan geslotenheid
· Relatie is belangrijk dan transactie
· Vragen zijn belangrijker dan antwoorden

Luisteren is belangrijker dan praten
Web 2.0 is bijvoorbeeld heel geschikt voor productontwikkeling en innovatie. Het gaat hierbij niet om het vertellen van je eigen verhaal, maar het luisteren naar de wensen van klanten. Ontwikkelaars van de iPhone kunnen bijvoorbeeld heel goed luisteren naar reacties van gebruikers om op grond daarvan een nieuwe versie te ontwikkelen.

Openheid is belangrijker dan geslotenheid
Een bedrijf kan vertellen hoe geweldig zij zijn. De gebruiker zal dit echter eerder accepteren indien een onafhankelijk persoon dit beweert. Uit onderzoek van AdAge blijkt dat 65% van de mensen meer waardering hecht aan de mening van een wildvreemde over een bedrijf dan aan hetgeen het bedrijf over zichzelf vertelt.

Om optimale openheid te creƫren,zouden klanten hun mening moeten kunnen geven over de dienstverlening of producten van een bedrijf. Positief en negatief. Deze vorm van openheid kan de uiteraard nodige risico's met zich meebrengen. De keus om reviews op de eigen site te plaatsen is derhalve een strategische en zeker niet geschikt in iedere markt.

Relatie is belangrijker dan transactie
Mensen kunnen bedrijven vergelijken op harde kenmerken maar een “emotionele band”
levert doorgaans een veel grotere loyaliteit op dan een “zakelijke band". Het scheppen van vertrouwen en contact levert dikwijls een trouwe relatie op.

Vragen zijn belangrijker dan antwoorden
Kennis en begrip van klantbehoeften is zeer belangrijk. Speel in op de behoeften van doelgroepen. Waar hebben zij behoefte aan? Wat willen zij zien op de site? Met welke vragen komt men op de site? Wanneer is hun sitebezoek succesvol?

Geen opmerkingen: