Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 15 februari 2010

Viral marketing - definitie, voordelen, kosten en valkuilen

Wat is Viral Marketing?
Viral marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden. Het gaat hierbij om “creating a buzz”. Viral marketing wordt vaak ingezet in de vorm van een commercial.

Viral marketing voorbeelden

Onderstaand een kort overzicht van enkele viral marketing voorbeelden:

Hotmail
Een van de eerste klassieke voorbeelden van viral marketing is de gratis e-mail dienst van Hotmail. Het begon met het weggeven van gratis e-mailadressen. Onderin elk verstuurd mailtje plaatste Hotmail een tag: “Get your private, free email at www.hotmail.com”. Elk verstuurd mailtje zorgde zo voor meer aanmeldingen bij Hotmail. Meer gebruikers, meer verstuurde mails, nog meer gebruikers, enzovoorts.

X-travel
In december 2007 lanceert X-travel.nl een filmpje waarin te zien is hoe een vliegtuig aan de Spaanse kust een noodlanding maakt op het water. Na de heftige landing klappen de nood glijbanen uit; in plaats van wat je zou verwachten, springen enthousiaste vakantievierders in zwemkleding vrolijk uit het vliegtuig.

Dit grappige filmpje heeft ruim 2,8 miljoen views op YouTube. Een prima voorbeeld van hoe een leuke commercial via het internet rond gaat en daarmee een merk kan versterken.

Postbank
Een ander voorbeeld is de Postbank-campagne voor het ontwerpen van je eigen giropas. Slechts een aantal e-mails van de marketingafdeling van de Postbank zorgden voor 450.000 aanvragen voor een eigen giropas. Zonder één cent reclamekosten.

Funda / NVM
Op dit moment heeft Funda in samenwerking met de NVM een viral lopen: http://www.prijshethuis.nl/.

Maas Makelaars
Deze makelaar pakte met een opvallende reclame-uiting de aandacht van veel mensen. Hij verstuurde deze transparante en minder opvallende sticker voor het vervangen van de originele JA-NEE sticker. Op deze manier bracht hij de ontvanger voordeel en kreeg tegelijkertijd zelf naamsbekendheid. Een voordelige manier van adverteren.



Strategie Viral Marketing
De volgende punten zijn belangrijk in de strategische keuzes bij viral marketing.

- Voordat een gebruiker jouw boodschap doorstuurt, verwacht hij ook iets te krijgen. Viral marketing is een kwestie van geven en nemen. Wat je aanbiedt, kan een stuk amusement zijn, of een dienst zoals de mogelijkheid een e-card te versturen.

- Creëer geen drempel. Je wilt te allen tijde voorkomen dat je boodschap minder wordt verspreid omdat het te ingewikkeld is de informatie door te sturen. Reik de doorstuurmogelijkheid dus op een presenteerblaadje aan. Nog beter: zorg voor een sterke incentive om je informatie door te sturen zoals extra levels in een spel of speciale kaarten in je e-cardcentrum, alleen voor mensen die anderen hebben uitgenodigd.

- Mensen veranderen hun gedrag niet voor jouw viral tool. Kijk dus naar de dingen die mensen nu ook doen en zie hoe jij daarin een rol kan spelen.

- Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaand verkeer. Mensen mailen elkaar dingen door, mensen bezoeken bepaalde sites om hippe dingen te vinden. Maak gebruik van die kennis. Probeer niet de bestaande communicatiepatronen te verleggen, maar gebruik de gebaande paden.

Een belangrijke succesfactor voor viral marketing is dat het aantrekkelijk en eenvoudig is om een bericht door te sturen. Voorbeelden zijn tell a friend, gratis downloaden screensaver, RSS-feed of een leuke test. Lage drempels, lef en originaliteit vergroten de kans aanzienlijk dat de viral marketing een succes wordt.

Viral marketing en valkuilen
Een van de bekendste blunders op het gebied van viral marketing gebied is die van Ikea. Dit bedrijf stuurde een 'viral' email en stootte daarmee tegen de randen van viral marketing aan.

Wie zijn vrienden van de opening van de nieuwe IKEA winkel in de Amerikaanse stad Emeryville op de hoogte bracht door e-cards kon bij IKEA een korting van 75 dollar komen incasseren. De meubelketen werd bestookt met klachten over spam (ongevraagd sturen van email). Maar Ikea had binnen enkele dagen tijd 37.000 postkaarten in omloop. Volgens IKEA is het de meest kosteffectieve methode: "tien nieuwe klanten kosten ons maar 75 dollar".

Succesvolle viral
Het is erg moeilijk een succesvolle viral te maken. Bij succesvolle virals is het vaak niet duidelijk of dat het gaat om een reclame of een leuk filmpje. Zodra het duidelijk is dat het om een commerciële reclame gaat verliezen veel consumenten de aandacht. Daarnaast is er ook nog de groep consumenten die het niet op prijs stelt filmpjes en reclames te ontvangen.

Kosten viral marketing
Viral marketing is relatief goedkoop vergeleken met ‘traditionele’ media of reclame. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de vorm en de invulling van de uiteindelijke campagne. Zoals de eerder genoemde voorbeelden laten zien kan viral marketing echter zeer rendabel zijn.

(dit artikel is samengesteld door Hugo van den Berg - webmarketeer bij TRES internet)

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget