Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 9 april 2010

Apple iAd: wat is het?


Apple heeft iAd aangekondigd. Een advertentieplatform waarmee geadverteerd kan worden binnen het Apple apps-platform. De advertentieopbrengsten worden verdeeld tussen Apple en de maker van de app. Hierbij gaat 60% naar laatstgenoemde en 40% naar Apple.

Targeting
iAd biedt volop mogelijkheden voor specifieke targeting. Zo zijn onder andere de interesses en locatie van de iPhone/iPad gebruiker bekend. Wie in de trein-applicatie Amsterdam Centraal als aankomststation opgeeft, kan bijvoorbeeld een advertentie te zien krijgen van de Burger King vestiging op dat desbetreffende station.

Meer gratis apps
Het gevolg van de introductie van iAd zal zijn dat steeds meer programmeurs hun app gratis gaan aanbieden omdat ze de inkomsten uit advertenties willen gaan halen.

Overname
Apple nam begin 2010, vooruitlopend op de introductie van iAd, Quattro Wireless over voor 275 miljoen dollar. Dit bedrijf is gespecialiseerd in adverteren op mobiele apparaten. De mobiele advertentiemarkt zal de komende jaren exponentieel gaan groeien om de simpele reden dat gebruikers steeds meer mobiel internetten.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget