Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

dinsdag 20 april 2010

Google Places: de nieuwe naam van Google Bedrijvencentrum

Google Bedrijvencentrum heeft een nieuwe naam: Google Places. In onderstaand artikel komen de functionaliteiten van Google Places aan de orde.

Verzorgingsgebieden
Met Google Places kunnen bedrijven zonder winkel hun verzorgingsgebied aangeven.

Advertentiemogelijkheden tegen vaste prijs
Google Places biedt, weliswaar niet in Nederland, de mogelijkheid tot het adverteren met zogenaamde enhanced listings.

Google Company View
Naast Street View biedt Google ook een soort Company View. Hiermee laat Google het interieur zien van bedrijven. Deze dienst is voorlopig alleen beschikbaar in enkele steden in de VS, Australie en Japan.

QR Codes
Ieder bedrijf kan nu met eenvoud een QR code krijgen welke gekoppeld is aan de vermelding in Google Maps. Deze QR code kan dus gepresenteerd worden en mensen zullen dan bijv. direct naar de Google Places pagina van dat bedrijf geleid worden.

Local Dashboard beschikbaar in meer landen
Het dashboard zoals dit bestaat binnen Google Places is nu ook beschikbaar in Brazilie, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Finland, Hongarije, Japan, Noorwegen, Polen, Rusland, Zweden, Thailand en China. In Nederland was dit dashboard al zichtbaar.

Overige interessante weetjes
Google presenteert zo nu en dan enkele leuke weetjes. Zo zijn 20% van de zoekopdrachten in Google lokaal georienteerd, dit zijn niet perse zoekopdrachten waarbij een plaatsaanduiding is aangegeven maar bijv. ook plekken met een duidelijke lokale intentie zoals hotel, autohuur, restaurant, parkeerplaats, etc.

Er zijn 50 miljoen Place Pages in Google aanwezig, wat dus neerkomt op 50 miljoen vermeldingen van bedrijven (dit is ongetwijfeld inclusief dubbele vermeldingen). Slechts 4 miljoen bedrijfsvermeldingen zijn geclaimed via Google Places – waarvan 2 miljoen vanuit de Verenigde Staten! Duidelijk dat Local Search bij veel bedrijven nog niet top of mind is en hier nog werk aan de winkel hebben!

dit artikel is gebaseerd op een artikel van Martijn Beijk (onetomarket)

Geen opmerkingen: