Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 15 april 2010

Google Webmaster Tools sterk verbeterd

Google Webmaster Tools is flink uitgebreid. Met de update krijgen de gebruikers de beschikking over veel meer data en overzichtelijke grafieken. Met name vanuit de optiek van zoekmachineoptimalisatie is dit een enorme verbetering.

Zoekvolume, positie en clicks
Een schitterende functionaliteit is het feit dat Webmaster Tools voor een bepaalde zoekterm het zoekvolume toont (er is nog wat onduidelijkheid over de correctieheid van de cijfers), de positie van uw site en het aantal clicks naar uw site. Hierdoor krijgt u een goed inzicht rond de clickratio per positie. Zo kunt u zien hoeveel clicks u extra krijgt bij een stijging in Google van positie 2 naar 1.

Deze informatie is ideaal voor mensen die zich bezig houden met zoekmachineoptimalisatie. Voor generieke zoektermen, maar vooral ook voor de zogenaamde long tail.



Veel meer zoektermen
Tot voor kort toonde Webmaster Tools alleen de top 100 zoektermen. Deze limiet geldt niet meer.



Grafieken
Wie grafieken wilde zien, kon deze voorheen alleen maken door een export te maken naar een programma als Excel. In deze nieuwe versie van Google Webmaster Tools zijn de grafieken direct zichtbaar.



Zoektrends
Daarnaast toont Google Webmaster Tools ook trends in zoekvolumes. Het is namelijk mogelijk de resultaten van een specifieke periode te zien.

Conclusie
Een enorme stap voorwaarts waar ik zeer tevreden mee ben! Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget