Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 10 juni 2010

AdWords Campaign Experiments

Google heeft weer wat nieuws: AdWords Campaign Experiments (met uitleg van Courtney Lischke). Hiermee kunnen split-run tests gedraaid worden. Als je zoekwoorden, biedingen, advertentiegroepen en posities in het content netwerk hebt aangepast, kan je daar de resultaten van zien. Cryptisch of te abstract? Laat ik het illustreren met een voorbeeld.

Voorbeeld AdWords Campaign Experiments
Er loopt een AdWords campagne waarbij voor een bepaald zoekwoord 0,80 euro per click wordt geboden. Met een split-run test kan je dit bedrag bijvoorbeeld verhogen tot 1,20 eurp per click. Google werkt dan in 50% van de zoekopdrachten met het hoge bedrag en in de andere helft met het lage bedrag. Uiteindelijk kan je de resultaten van de afzonderlijke biedingen vergelijken. Wat gebeurt met clickrate, de conversierate, de gemiddelde positie e.d.

Mijn mening
Mijns inziens heeft dit een enorm grote toegevoegde waarde voor de optimalisatie van de campagne. Vooralsnog is AdWords Campaign Experiments alleen beschikbaar in de VS.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget