Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 22 juni 2010

Tips voor conversie via een B2B-site

Veel B2B-bedrijven maken nog te weinig gebruik van hun website om klanten binnen te halen. Doordat ze veelal niet rechtstreeks verkopen via de website onderschatten ze de toegevoegde waarde van internet binnen het complete beslissingsproces. U kunt bezoekers ook op een andere manier in actie laten komen op uw B2B-site.

Oriëntatie via internet
Er zijn veel mogelijkheden om internet een belangrijke rol te laten spelen op het gebied van leadegeneratie en verkoop. Zeker als u beseft dat 45% van de kopers in B2B wereld vijf uur per week besteedt aan oriëntatie via internet.

Daarom hierbij tips om de bezoeker in actie te laten komen op de website.

Afspraak met een verkoper maken
Stuur aan op contact met een verkoper/adviseur van uw organisatie. Een persoonlijk gesprek is veel beter te sturen dan een websitebezoek.

Een offerte laten aanvragen
Leid sitebezoekers naar een offerteaanvraag. Doordat de potentiële klant contactgegevens achterlaat, krijgt u invloed op zijn/haar beslissingsproces.

Een brochure laten aanvragen
Het aanvragen van een brochure is voor veel sitebezoekers een lage drempel. En het levert u waardevolle contactgegevens op.

Online kostenberekening laten maken
Op veel sites is, met uitzondering van de homepage, de pagina waarop tarieven genoemd worden de populairste. De sitebezoeker wil weten wat het kost. Laat ze daarom een kostenberekening (indicatie) maken. U kunt vragen om het mailadres om de kostenberekening door de sturen naar de potentiële klant.

Aanmelden voor een nieuwsbrief
Een goedgevulde database is goud waard. Laat mensen zich aanmelden voor uw nieuwsbrief. Redeneer hierbij wel uit het voordeel van de klant. Waarom is het voor hem of haar aantrekkelijk uw nieuwsbrief te ontvangen?

Aanmelden voor een webinar
Geef de sitebezoeker de mogelijkheid zich aan te melden voor een webinar. Voor wie het niet weet, dit is een seminar via internet.

Uitnodigen voor een seminar
Organiseer een seminar of workshop. Hierdoor kunt u in één sessie een grotere groep mensen bereiken. En het zorgt bovendien voor een stuk autoriteitsvorming.

Demo laten bekijken
Plaats een demo op de site om te laten zien hoe uw producten/diensten aangepakt worden. Om de demo vrij te geven, kunt u ervoor kiezen dat de sitebezoeker gegevens zoals bijvoorbeeld een mailadres achterlaat.

Video laten kijken
Een video op de site biedt legio mogelijkheden. Laat klanten hun ervaringen vertellen, toon producten, geef inzicht in uw werkwijze e.d. Doordat u op meerdere zintuigen inspeelt, zal de boodschap langer blijven hangen.

Downloaden van een case study
Maak het mogelijk een case study te downloaden. Hiermee vertaalt u uw oplossingen heel concreet naar de praktijk.

Proefdownload
Als uw product zich ervoor leent, kunt u proefdownloads aanbieden op de site.

Downloaden van onderzoeksrapport
Wordt de meerwaarde van uw oplossingen onderbouwd door wetenschappers of marktonderzoeken? Plaats van onderzoeksrapporten op de site.

Downloaden van een white paper
Geef mensen een helicopterview op of specifieke kennis over de markt/product/diensten waar u zich mee bezighoudt. Dit kan door middel van een white paper.

Productvergelijkingstool
Veel mensen hebben moeite met het maken van keuzes. Reik een helpende hand uit door een productvergelijkingstool op de site te plaatsen. De wensen van de klant leiden tot een zeer select aantal mogelijke oplossingen. Dit maakt de keus een stuk eenvoudiger.

Productconfiguratietool
Laat sitebezoekers alvast dromen over de oplossing die u biedt. Een productconfiguratietool is hierbij een uitstekend hulpmiddel.

Site-registratie
Laat mensen zich op de site registeren. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de voorkeuren uit de zojuist genoemde productconfiguratietool bewaren.

Aanmelden voor beurs /congres
Heeft u toegangskaarten van beurzen of congressen weg te geven? Bouw een database op met geïnteresseerden door deze kaarten aan te bieden.

Deelname aan prijsvraag
Niet voor iedere markt even toepasselijk, maar als u bijvoorbeeld een iPad weggeeft, kan dat geïnteresseerden opleveren.

Hulp bij het koopproces
Geef uitleg over het koopproces. Geef eventuele valkuilen aan. Leg uit waar men op moet letten alvorens met een dienst of product aanschaft.

Bied volop contactmogelijkheden
Stuur aan op contact via chat, mail, telefoon, een contactformulier e.d.

Sociale media
Bied aanmeldmogelijkheden voor uw Twitter account, YouTube account, attendeer ze op uw blog of op andere sociale media.

Aanmelden voor een RSS-feed
Heeft u regelmatig aanbiedingen, interessant nieuws, een column e.d? Laat sitebezoekers zich aanmelden voor uw RSS-feed.

Informatie laten delen
Stel bezoekers van uw site in staat de informatie die zij interessant vinden te delen. Dit kan via sociale media, naar vrienden of naar de eigen mailbox. Of geef ze de gelegenheid de site op te slaan als bookmark.

Vragen laten stellen
Maak de site interactief en geef sitebezoekers op een laagdrempelige manier de mogelijkheid een vraag aan uw organisatie te stellen.

Feedback ontvangen
Wilt u weten wat men van uw site vindt? Installeer dan bijvoorbeeld de software van Kampyle om direct waardevolle feedback te krijgen.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget