Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 24 maart 2011

Amazon, Facebook, Google, Apple of Microsoft?

Het is natuurlijk een boeiende strijd tussen Amazon, Facebook, Google, Apple en Microsoft. Door product- en marktontwikkeling en aquisities groeien de bedrijven steeds verder naar elkaar toe.

Veel ontwikkelingen
De ontwikkelingen zijn eigenlijk niet bij te houden. Ik pik er willekeurig een paar uit: Apple biedt MobileMe sinds enige tijd gratis aan om zo veel mogelijk profielen op te bouwen, Google investeert zwaar in spraakherkenning en Google Translate omdat dit in de toekomst groot wordt en wil een belangrijke speler in de boekenmarkt worden, Facebook zet steeds zwaarder op zwaar getargete advertentiemogelijkheden om de concurrentie met Google AdWords aan te gaan.

De grote winnaar
De vraag is natuurlijk wie er gaat winnen? Doordat ik verwacht dat deze bedrijven op den duur een grote overlap van diensten hebben, denk ik dat de gunfactor een belangrijke rol gaat spelen. Kortom het imago van de bedrijven weegt zwaar mee. Wij leggen immers ons hele hebben en houden neer bij één bedrijf. Vertrouwen en sympathie zijn heel belangrijk. We zullen daarom steeds meer imagocampagnes gaan zien en de bedrijven zullen zich zo veel mogelijk willen associëren met goede doelen.

Afhankelijkheid
Verder is het voor deze bedrijven essentieel om nu al zo veel mogelijk mensen aan zich te binden omdat ze daarmee een grote mate van afhankelijkheid bewerkstelligen. Met name Facebook en Google spelen hierbij een grote rol. Het overstappen van het ene naar het andere sociale netwerk of het veranderen van e-mail adres doe je niet zo snel. Je boeken of tablet bij elders kopen is minder rigoreus. Ofschoon Amazon met de Kindle natuurlijk ook weer inzet op afhankelijkheid.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget