Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 17 maart 2011

Google Analytics vernieuwd

Google heeft bekend gemaakt dat er een nieuwe versie van Google Analytics in aantocht is. De nieuwe versie schijnt een behoorlijke verbetering te zijn. Zo is het mogelijk om meerdere dashboards naast elkaar te gebruiken met ieder eigen statistieken. Hierdoor kan een dashboard worden samengesteld per afdeling, medewerker of interesse. De verschillende onderdelen van het dashboard worden widgets genoemd.

De benaming van de verschillende onderdelen is ook gewijzigd. Zo wordt Top Content nu Pages genoemd. Goals zijn Conversions geworden. En de term Engagement wordt gebruikt voor de bezoekduur en het aantal bezochte pagina's.

AdSense clicks kunnen in de nieuwe versie van Google Analytics als doelen worden ingesteld.En de advertentiekosten kunnen worden opgeteld bij de e-commerce inkomsten. Dit is handig voor sites die een hybride verdienmodel hebben op grond van advertentie-inkomsten en de verkoop van producten of diensten.

In de nieuwe versie ontbreken vooralsnog het importeren van kostengegevens van advertenties op onder andere Facebook, Bing en Yahoo. De wens van integratie met Google Website Optimizer en Webmaster Tools is in versie 5 ook nog niet gehonoreerd.

De meest recente wijziging van Google Analytics was ongeveer 1,5 jaar geleden. Zodra wij toegang hebben tot de nieuwe versie van Google Analytics zullen wij onze bevindingen hier uiteraard delen.

Bekijk onderstaand enkele afbeeldingen van de nieuwe lay-out van Google Analytics.










Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget