Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 19 april 2011

Call-to-action knoppen

Conversie marketeers weten als geen ander dat de call-to-action knop bij webshops een significante invloed op de conversie heeft. Veel webshops zijn daarom steeds bezig deze knop te optimaliseren. Wat kunnen we leren van de call-to-actions bij enkele prominente webshops?


(klik gerust op de afbeelding voor een vergroting)

Kleur, tekst en afbeelding
Om het antwoord op deze vraag te krijgen, heb ik een analyse gemaakt van het kleurgebruik, de tekst en afbeeldingen binnen de call-to-action knop.

Hierbij heb ik een elftal shops onder de loep genomen. Dit zijn wehkamp, bol.com, pdashop (onderdeel van coolblue), neckermann, amazon, zalando, o'moda, dixons, h&m, fonq en free record shop.

Tekst call-to-action
Welke tekst gebruiken de webshops in de call-to-action knop?

wehkamp - klik hier en bestel
bol.com - in winkelwagentje
pdashop - in winkelmandje
neckermann - leg in winkelmand
amazon.com - add to cart
zalando - in de winkelwagen
o'moda - bestellen
dixons - bestel direct
h&m - naar shoppingbag
fonq - in winkelwagen
free record shop - leg in winkelmand

In grote lijnen zien we hier dat de vrijblijvende aanpak van het benoemen van het winkelwagentje- of -mandje populairder is dan het agressievere klik hier en bestel van wehkamp. Ook o'moda en Dixons zijn vrij agressief door direct aan te sturen op bestellen. H&M wil dat u de producten in een shoppingbag stopt.

Verkleinwoord
Opvallend is nog dat Bol.com en Pdashop met een verkleinwoord te kennen geven dat het winkelmandje bij hen niet zo groot is. Ben erg benieuwd wat hiervan het effect is. Staat dit sympathiek of zorgt dit er juist voor dat men het aantal aankopen beperkt?

Kleur call-to-action
Welke kleur heeft de call-to-action bij de verschillende webshops?

wehkamp - oranje
bol.com - oranje/geel
pdashop - groen
neckermann - rood
amazon.com - oranje/geel
zalando - oranje
o'moda - oranje
dixons - rood
h&m - zwart
fonq - oranje
free record shop - oranje

Qua kleurgebruik zien we dat oranje verreweg het populairst is. Rood, een agressieve kleur, wordt door Neckermann en Dixons gebruikt. Deze kleur zien we bij beide bedrijven overigens ook prominent terug in de huisstijl. H&M kiest als enige webshop voor zwart. In dit gehele artikel wordt duidelijk dat H&M sowieso voor een atypische benadering kiest.

Afbeeldingen call-to-action
Naast tekst en kleurgebruik zien we dat webshops ook gebruik maken van afbeeldingen binnen de call-to-action knop. Welke zijn dit?

wehkamp - pijltje
bol.com - plus-teken
pdashop - winkelwagen
neckermann - boodschappentas
amazon.com - winkelwagen
zalando - boodschappentas
o'moda - pijltjes
dixons - pijltje
h&m - niets
fonq - winkelwagen
free record shop - winkelwagen

De meest webshops proberen het fysieke winkelen te benaderen. Zes van de elf webshops gebruiken een winkelwagen of boodschappentas. Ook één of meerdere pijltjes zijn populair. De webshop van H&M is de enige die geen afbeelding in de call-to-action knop gebruikt. Bol.com onderscheidt zich door een plus-teken te gebruiken.

Oranje en winkelwagen populair
Uit bovenstaande bevindingen kunnen we concluderen dat de kleur oranje, de tekst in winkelwagen en een afbeelding van een winkelwagen het meest gebruikt worden.

Uitgebreid onderzoek naar webshops
Dit artikel is slechts een subtiel voorproefje van een uitgebreid onderzoek dat in het tweede kwartaal van dit jaar onder webshops uitgevoerd wordt. De resultaten van dit onderzoek zal ik op deze weblog plaatsen.

Ervaringen
Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen met en visie op call-to-action knoppen. Schroom niet om te reageren op dit artikel.

Nuances
Het is goed te benoemen dat veel webshops continu bezig zijn met conversie optimalisatie. De call-to-action buttons zullen daarom qua vorm, kleur, positie, umfeld en tekst veelvuldig wijzigen. Het betreft een momentopname en wat bij de ene webshop werkt, hoeft per definitie niet bij een andere te werken.

Zo is het kleurgebruik afhankelijk van het feit of het producten voor mannen of vrouwen zijn, wat de leeftijd is, de welstandsklasse, de overige kleuren binnen de site, het aankoopbedrag, het type product e.d.

Zo is de kleur van het product bijvoorbeeld ook belangrijk. Een oranje bestelknop bij het thuisshirt van het Nederlands elftal zal minder effectief zijn dan bij een shirt van Real Madrid.

Ook de teksten in de call-to-action knoppen kunnen afhankelijk van de orderwaarde verschillen. Indien iemand een product van € 800,- wil aanschaffen, kan het zaak zijn zo snel mogelijk tot afrekenen over te gaan. Als iemand echter een cd van slechts € 9,99 in het winkelmandje wil gooien bij Bol.com dan zal Bol er alles aan willen doen om de sitebezoeker te verleiden om vooral verder te gaan shoppen.

Verder zal een webshop nieuwe sitebezoekers het liefst zo snel mogelijk tot aankoop willen laten overgaan, zeker indien de webshop opereert in een markt waarin herhaalaankopen veelvuldig voorkomen, terwijl bij terugkerende bezoekers een afgeladen vool winkelmandje belangrijker is.

Kortom, nuances genoeg....en ik ken er nog veel meer ;)

Daarom is mijn advies altijd: testen, testen, testen. Zelf ben ik postief over Google Website Optimizer en Visual Website Optimizer. Ook feedback analytics software zoals die van Kampyle is erg nuttig.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget