Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 21 mei 2011

Online shopping in 2010

Blauw Research heeft in opdracht van Thuiswinkel.org onderzoek gedaan naar de online consumentenbestedingen in 2010. U zult hoogstwaarschijnlijk niet direct van verbazing van uw stoel vallen als ik u vertel dat online shoppen in de lift zit. In deze blogpost een korte overzicht van de belangrijkste cijfers.
  • De online consumentenbestedingen groeien van € 7,4 miljard naar € 8,2 miljard (+ 11%).
  • Het gemiddeld aantal bestellingen per "shopper" neemt toe van 6,2 naar 7,4 (+ 20%).
  • Het totaal aantal bestellingen stijgt van 53.448.000 naar 68.850.000 (+ 29%).
  • Het aantal kopers stijgt van 8.650.000 naar 9.250.000 (+ 7%).
  • De besteding per persoon stijgt van € 857 naar € 888 (+ 4%).
  • het gemiddeld bedrag per bestelling daalt van € 138,73 naar
    € 119,29 (- 14%).
Grootste segmenten
1. Vliegtickets en hotels: € 1,36 miljard
2. Pakketreizen en appartementen: € 2,15 miljard
3. Telecom: € 920 miljoen
4. Kleding: € 555 miljoen

Mensen die voor het eerst online kopen, bestellen voornamelijk computers en benodigdheden en kleding.

Vrouwen zijn meer ervaren online shoppers dan mannen.

Voordelen online shopping
1. gemak
2. lagere prijs
3. snelheid bestellen
4. 24-uurs bestelmogelijkheid
5. groot assortiment

Nadelen online shopping
1. niet kunnen voelen en zien van het product
2. verzendkosten
3. geen/nauwelijks invloed op aflevermoment
4. verplicht vooraf moeten betalen
5. product niet direct mee kunnen nemen

Drempels online shopping
Wat zouden online kopers graag zien?
1. lagere verzendkosten
2. lagere prijs
3. veiligheid betalen
4. betere productomschrijvingen
5. betrouwbaarheid winkel

Wat zouden niet-kopers graag zien?
1. lagere prijs
2. lagere verzendkosten
3. veiligheid betalen
4. betrouwbaarheid winkel
5. betere productomschrijvingen

Populairste betaalmiddelen bij laatste aankoop (Q3 en Q4 2010)
1. iDEAL 50%
2. acceptgiro via internetbankieren 15%
3. creditcard 8%
4. overschrijving via internetbankieren 7%
5. PayPal 5%

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget