Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 27 juni 2011

Cookie wetgeving

Terwijl de gemiddelde Nederlandse burger niet stil staat bij de cookie wetgeving en eigenlijk niet of nauwelijks weet hoe cookies gebruikt worden, is internet marketing land in rep en roer.

De cookie wetgeving kan namelijk betekenen dat behavorial targeting, remarketing, retargeting en dergelijke niet meer grootschalig en effectief kunnen worden ingezet. Vooral publishers en advertentienetwerken die hiermee nu goed geld verdienen, zien de bui al hangen.

Omdat ik tijdens mijn presentaties en in gesprek met klanten steeds meer vragen krijg over de cookie wetgeving, geef ik hieronder de stand van zaken.

Websites moeten bij de cookie wetgeving vragen of ze gebruik mogen maken van cookies om de inhoud en advertenties af te stemmen op gebruikersgedrag. Dus voor het gebruik van cookies hoeft geen toestemming gevraagd te worden.

Toestemming vragen hoeft echter niet strikt noodzakelijk met een pop-up. Er kan hierbij ook voor een minder indringende profielpagina gekozen worden.

Het is natuurlijk heel irritant als er straks bij iedere site om toestemming gevraagd gaat worden. Om dit te voorkomen, slaan diverse uitgevers en netwerken de handen ineen om tot een collectieve oplossing te komen. Hier wordt dus aan gewerkt.

Voor het opslaan van gebruikersgegevens middels andere, maar soortgelijke technieken als cookies, is in de nieuwe cookie wetgeving ook toestemming vereist.

De wetgeving moet nog worden bekrachtigd door de eerste kamer, maar dit lijkt een formaliteit.

(dit artikel is een samenvatting van een bijdrage van Arnoud Engelfriet op Marketingfacts.nl).

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget