Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 30 juli 2012

Rode bestelknop het populairst

Rood is de populairste kleur voor een bestelknop binnen de Top 25 retailers uit de Twinkle Top 100. De kleur wordt op de voet gevolgd door de kleuren oranje en blauw. De uitkomst van dit onderzoek dat is uitgevoerd door Erik van der Veen (yep, that's me), is op het eerste gezicht vrij verrassend omdat deze afwijkt van het gangbare advies van conversieoptimalisatie specialisten. Zij adviseren webshops doorgaans gebruik te maken van een oranje "call-to-action".

De ranglijst ziet er als volgt uit:

1. Rood: 6
2. Oranje: 5
3. Blauw: 4
4. Groen 3
5. Roze en grijs 2
7. Geel, paars en wit 1

Invloedrijke afdeling huisstijl?
Bedrijven die gebruik maken van een rode bestelknop zijn: neckermann.com, ticketservice.nl, alternate.nl, otto.nl, eci.nl en redcoon.nl. Bij vijf van deze zes sites is rood de meest prominente kleur in het logo. Ticketservice.nl is hierbij de enige uitzondering. Betekent dit misschien dat bij deze bedrijven de afdeling huisstijl meer te zeggen heeft dan de afdeling conversieoptimalisatie? Het Vodafone-rood weerhoudt de telecomaanbieder er niet van om een groene bestelknop te gebruiken.

Onderzochte site
De websites die in het onderzoek zijn meegenomen zijn die van wehkamp.nl (onderdeel rfs holland holding), bol.com, ah.nl (onderdeel ahold), kpn, h&m, hema, vodafone, thuisbezorgd.nl, neckermann.com, digicamshop.nl (onderdeel coolblue), ticketservice, t-mobile, nespresso, alternate, otto, mycom, 123inkt.nl, blokker, camernu.nl, eci, redcoon, bobshop.nl (onderdeel foppen e-tail), phonehouse, conrad en dixons (ex-onderdeel dexcom).

Conrad dat op positie 26 van de Twinkle top 100 staat is in het onderzoek naar de kleur van de bestelknop meegenomen omdat het bij Paylogic (nummer 12) niet mogelijk is te bestellen.

Omdat veel van deze bedrijven actief zullen zijn met conversieoptimalisatie besef ik dat dit op 30 juli 2012 uitgevoerde onderzoek een momentopname betreft. En dat sommige bedrijven wellicht gelijktijdig met meerdere kleuren werken.

Onderstaand de kleuren per aanbieder:
wehkamp.nl / oranje
bol.com / oranje
albert.nl / blauw
kpn.com / blauw
hm.com / grijs
hema / paars
vodafone / groen
thuisbezorgd.nl / oranje
neckermann.com / rood
digicamshop.nl / groen
ticketservice.nl / rood
t-mobile / roze (magenta)
nespresso / groen
alternate / rood
otto / rood
mycom / blauw
123inkt.nl / oranje
blokker / roze
cameranu.nl / grijs
eci / rood
redcoon / rood
bobshop.nl / wit
phonehouse / oranje
conrad / geel
dixons / blauw

Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget