Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

maandag 6 augustus 2012

Adverteren op Google of Facebook?

Facebook probeert hun advertentiemogelijkheden steeds meer onder de aandacht te brengen. Steeds meer bedrijven vragen zich hierdoor af wat de verschillen zijn tussen het adverteren op Facebook en het adverteren binnen het display netwerk van Google AdWords. Onderstaand heb ik de verschillen over Q1 van 2012 op een rijtje gezet.

Bereik
Het bereik van de Google AdWords advertenties binnen het inhoudsnetwerk is beduidend groter. Wereldwijd bereiken de Google advertenties 90 procent van de internetpopulatie. De Facebook advertenties hebben een bereik van 51 procent. Door het grote aantal pageviews op Facebook is het aantal vertoningen bij dit sociale netwerk wel groter. Facebook vertoont maandelijks 1 biljoen pageviews. Google laat de advertenties maandelijks 180 miljard keer zien.

Inkomsten
De inkomsten van het inhoudsnetwerk van Google bedroegen in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 miljard dollar. Facebook moest het doen met 1,06 miljard dollar. Hierbij moet worden aangetekend dat het merendeel van de inkomsten van Google uit het zoeknetwerk komen. Cijfers hiervan zijn niet meegenomen in dit onderzoek.

Clickratio
De gemiddelde clickratio van Google advertenties ligt op ongeveer 0,4%. Bij Facebook ligt dit naar schatting op 0,051%. De clickratio bij Google ligt dus bijna 10 keer zo hoog. Waar je bij Facebook 2.000 vertoningen nodig hebt voor een click, ligt dit bij het Google Display Netwerk op ongeveer 250. Omdat je bij Facebook al vrij snel steeds dezelfde doelgroep bereikt, nemen de clickrates daar al binnen één tot twee dagen na het plaatsen van de advertenties sterk af.

Kosten per click
De kosten per click liggen ongeveer gelijk. Bij Google liggen deze op ongeveer 75 dollarcent. Bij Facebook op circa 80 dollarcent.

Geen opmerkingen: