Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 11 augustus 2012

De succesfactoren van Coolblue

Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.

Coolblue is een fantastisch voorbeeld voor iedereen die serieus aan de slag wil met een webshop. Het in 1999 opgerichte bedrijf heeft 159 webshops en 7 fysieke winkels. De afgelopen jaren groeit men 40 tot 50% per jaar. Het zou me niet verbazen als het Rotterdamse Coolblue binnen enkele jaren de grootste e-commerce speler van ons land is. Coolblue neemt circa 200 medewerkers per jaar aan.

Wat zijn in mijn optiek belangrijke succesfactoren van Coolblue?

De oprichters/eigenaren
  • Coolblue wordt gerund door mensen die ondernemen, marketing en klantbehoeften heel goed snappen. Daarnaast zijn ze strategisch en analytisch sterk en lekker eigenwijs.
  • De oprichters van Coolblue vinden het eenvoudigweg leuk wat ze doen. Lol hebben is een belangrijke drive.
  • Men schroomt niet om te investeren en heeft lef.
  • Coolblue pakt alles zeer pragmatisch aan en kan snel schakelen.
  • Management en directie zijn relatief jong en goed op de hoogte van trends, kansen, mogelijkheden en technieken. Ze laten zich niet snel iets wijsmaken door externe consultants of dure bureaus.
  • Een humoristisch relativeringsvermogen en gezonde zelfspot is mede-oprichter en eigenaar Pieter Zwart niet vreemd. Hij is een uitstekend, nuchter uithangbord richting media en het publiek. In 2006 werd hij ondernemer van het jaar.
  • Men heeft het niet cadeau gekregen. Er is heel hard gewerkt aan de groei van Coolblue. Een goed voorbeeld van de Rotterdamse geen-woorden-maar-daden-mentaliteit.
  • Van Pieter Zwart is bekend dat hij veel sport (zes dagen per week) en gezond eet. Dat is in zijn optiek zeer belangrijk.

    Strategie
  • Coolblue heeft gekozen voor niche-webshops waardoor ze organisch goed scoren in Google en de bezoeker het idee geven precies in de juiste shop te zijn.
  • De eerste webshop mp3man.nl was al een niche-shop. Deze ging in het jaar 2000 live.
  • De niche-shops hebben een groot assortiment met producten en accessoires.
  • Coolblue is niet verblind door succes op de korte termijn, maar heeft een duidelijke visie voor de lange termijn.
  • Coolblue snapt dat de combinatie van webshops en fysieke winkels de toekomst heeft.
  • Vanaf de oprichting zag men bij Coolblue de enorme mogelijkheden en kansen van internet.
  • Het bedrijf gaat voor een obsessieve klantgerichtheid.

    Marketing
  • Men snapt (online) marketing heel erg goed. En dat je een webshop het best rendeert met online marketing.
  • Het bedrijf heeft de marketinguitgaven doorgaans zeer slim besteed.
  • Coolblue is continue bezig met conversie optimalisatie.
  • Coolblue heeft in de loop der jaren al heel veel kwantitatieve en kwalitatieve kennis vergaard waardoor ze heel goed weten wat al dan niet werkt.
  • Coolblue heeft veel kennis van pricing en leert steeds beter wat de optimale verkoopprijs is.
  • Door het succes en de waardering krijgt men veel free publicity.
  • Coolblue heeft een zeer waardevolle klantendatabase opgebouwd.

    Productaanbod
  • Coolblue heeft een enorm aanbod van producten en accessoires.
  • Coolblue biedt veel productinformatie en reviews. Ze zetten ook steeds zwaarder in op video en bieden kundig advies.

    Prijsbeleid
  • Coolblue is geen prijsvechter en "pakt" een gezonde marge op veel verkopen.

    Verzending en levering
  • Coolblue levert (tegen extra betaling) ook 's avonds en op zaterdag.
  • Coolblue levert (tegen extra betaling) ook nog op dezelfde dag.
  • Coolblue rekent geen verzendkosten.
  • Voor retourzendingen biedt Coolblue een gratis antwoordnummer.
  • Coolblue levert snel. Een bestelling die op een werkdag voor 23.59 uur gedaan is, is een dag later in huis.
  • Bij Coolblue kan men de bezorgdatum zelf kiezen.
  • De producten worden verzonden in hele, originele leuke dozen.

    Betaling
  • Coolblue biedt volop betaalmogelijkheden en bood als eerste grote webshop iDEAL aan.
  • Coolblue promoot het niet goed, geld terug principe proactief.

    Schaalvoordeel
  • Door schaalvergroting kan Coolblue steeds scherper inkopen.
  • Men kan nu risico nemen. Het bedrijf zal niet omvallen als enkele shops falen.
  • Nieuwe shops kunnen relatief voordelig gebouwd worden.

    Klantgerichtheid
  • Coolblue stelt de behoeften van de klant steeds voorop.
  • Coolblue heeft de principes uit het boek "Delivering Happiness" goed toegepast.
  • Pieter Zwart kijkt aan het eind van de dag eerst naar de klanttevredenheid en dan naar de omzet.
  • Het bedrijf is telefonisch zeer goed bereikbaar. En je krijgt een specialist aan de lijn.
  • Coolblue levert al zeer lang een hoge kwaliteit gezien de vele publieksprijzen en juryprijzen.
  • Coolblue won de prijs van beste webwinkel in 2009, 2010, 2011 en 2012.
  • Coolblue heeft zelfs een directeur Tevreden Klanten ;)
  • Coolblue weet klanten steeds te verrassen.
  • De klanten worden goed op de hoogte gehouden. Ik kreeg bij mijn laatste bestelling 7 berichten (mail en sms).

    Personeelsbeleid
  • Coolblue heeft naar het schijnt een neusje voor het aannemen van het juiste personeel (kwaliteit gaat voor kwantiteit).
  • Het bedrijf biedt kwalitatief hoogstaande traineeships van 2 jaar.
  • Coolblue biedt een prettige werkomgeving en -sfeer met een groot gevoel voor humor.
  • Coolblue is een aantrekkelijke werkgever waardoor talenten aantrekken steeds eenvoudiger wordt.
  • Coolblue heeft de organisatie niet hiĆ«rarchisch ingericht. De keus voor een platte organisatiestructuur zorgt voor meer binding tussen personeel en directie. Wat leidt tot loyaliteit en een goede inzet. Daarnaast weet men wat er speelt op de werkvloer en komen goede ideeĆ«n sneller bij de directie terecht.
  • Management en directie zijn zo eerlijk, direct, transparant, bereikbaar en toegankelijk mogelijk.
  • Het management heeft geen eigen kamer.
  • Het bedrijf besteedt serieus aandacht aan de onderlinge band van het personeel.


    IT en fullfillment
  • Men heeft er voor gezorgd dat de IT en logistiek altijd prima op order waren.
  • Coolblue heeft eigen voorraad en hierdoor veel controle.
  • Door kennis en ervaring kunnen nieuwe shops heel snel gebouwd worden.
  • De techniek klopt waardoor de sites zeer snel laden.
  • Men heeft vele zeer goede ontwikkelaars in eigen huis.
  • Er vinden aan de lopende band nieuwe releases (verbetering) plaats.

    In online marketing presentaties gebruik ik Coolblue vaak als voorbeeld. Daar merk ik overigens dat de naam, ondanks het eclatante succes, bij 98 procent van de toehoorders volslagen onbekend is. Dat is op zich niet zo verwonderlijk natuurlijk omdat Coolblue an sich (los van enkele fysieke winkels) nog niet echt iets is. Coolblue heeft nog geen eigen propositie.

    Als ze dat echt graag zouden willen, moeten ze naar mijn mening een overkoepelend online warenhuis lanceren waarin alle producten uit hun shops te bestellen zijn. Dan heb je een reden om naar Coolblue.nl te gaan. Maar dat staat haaks op de niche-strategie en dit hebben zij natuurlijk zelf ook al lang bedacht.

    Het is te hopen dat Coolblue nog lang in handen blijft van de huidige eigenaren. Want we hebben in Nederland al legio voorbeelden gezien van sites en bedrijven die gekocht zijn door grote concerns of uitgevers die het langzaam kapot maken. De reden? Het bedrijf was van betrokken ondernemers die keken naar klantbehoeften/ontwikkelingen en werd verkocht aan "boekhouders" die puur stuurden op cijfers. Van klanttevredenheid naar optimaal rendement op korte termijn

    Je zou het wellicht niet zeggen na het lezen van dit artikel, maar ik ben slechts een bewonderaar van de manier waarop Coolblue zaken doet. Heb dus geen enkel belang in/bij Coolblue. Het is maar dat dat even gezegd is.
  • Geen opmerkingen:

    Er is een fout opgetreden in dit gadget