Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

vrijdag 3 augustus 2012

De vijf ringen van Ranomi Kromowidjojo

Het kan supersnel gaan met het virale effect van social media. Onderstaand verhaal over de ringen van Ranomi is hier een uitstekend voorbeeld van. Bovendien laat zien dat vormgeving echt een vak op zich is.

Bedacht woensdagochtend 2 augustus al liggende in een Spaans zwembad dat ik de naam van provinciegenoot en golden girl Ranomi Kromowidjojo wel zeer bijzonder vond. Zat haar naam wat te analyseren (tsja, het is immers vakantie) en vroeg me af of Ranomi misschien de olympische sporter zou zijn met de meeste klinkers. Al nadenkend over welke klinkers ze in haar naam heeft, ontdekte ik opeens vijf "ringen" in haar naam. Hierover plaatste ik een tweet gevolgd door een door mij met het programma paint vervaardigde amateuristische afbeelding.



Ik wilde de ringen grafisch wat mooier positioneren maar daar kwam ik echt niet uit. Ik nam hierbij de naam in tegenstelling tot de ringen steeds als uitgangspunt en dat werkte niet!

Uiteindelijk zag ik dat mijn tweet (@erikvanderveen) via vele honderden retweets geleidelijk z'n weg op internet gevonden heeft en dat twee geniale vormgevers van Dizain uit Groningen, Roel Tiemessen en Jesse Schaap, er vervolgens een sublieme afbeelding van gemaakt hebben, waarbij men de ringen geheel terecht als uitgangspunt nam. Zij wisten geniaal uit te voeren waar ik mee aan het worstelen was. Leuke bijkomstigheid is het feit dat mijn schoonzusje Daniƫlle van der Veen werkzaam is bij Dizain.



Had vroeger serieuze copywriter-ambities (won prijzen ter waarde van circa 28.000 gulden met het schrijven van slagzinnen voor prijsvragen) en vormgeving was en is echt niet mijn ding. Dat moet je aan specialisten overlaten. Hun afbeelding zorgde voor een ontelbaar aantal retweets.

Zelfs diverse politici, RTL Boulevard, het AD, Mart Smeets en half bekend Nederland hebben de RanomiRingen "opgemerkt". En de afbeelding staat al op tompoucen van een bakker uit Vianen. En het leukste van alles is dat Ranomi de foto van haar Twitter-account vervangen heeft door het logo!

Alle credits naar de mannen van Dizain en ranOmi krOmOwidjOjO, maar ben zelf ook wel een beetje trots op mijn ideetje. Dat mag toch wel? Moet maar eens vaker in een Spaans zwembad gaan liggen, denk ik ;)


Geen opmerkingen: