Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

zondag 12 augustus 2012

Facebook adverteren: slechte targeting

Dat het advertentiesysteem van Facebook lichtjaren achterloopt op dat van Google zal iedereen het wel met mee eens zijn. Facebook is voor adverteerders niet bijster gebruiksvriendelijk, conversies worden niet doorgemeten (een Facebook-medewerker vertelde mij dat dat waarschijnlijk ook nooit gaat gebeuren), de meeste adverteerders krijgen iedere dag een factuur e.d.

Targeting
Deze onvolkomenheden vergeven we Facebook uiteraard allemaal omdat we daar zo exact kunnen targeten. Op locatie, leeftijd, geslacht, interesses en nog veel meer. Sinds vandaag kijk ik echter wel wat genuanceerder tegen die targeting-mogelijkheden aan. Wat is het geval? Tot zondag 5 augustus zat ik een kleine drie weken in Spanje. Ben ondertussen al weer een week thuis en ik krijg nog steeds Spaanstalige advertenties (zie afbeelding) te zien op mijn Facebook-pagina. En dat is bijzonder!

  • Ik ben namelijk niet Spaans
  • Ik spreek amper Spaans (half jaartje Spaans op de HEAO)
  • Ik heb nog nooit een status update in het Spaans geschreven
  • Ik heb in Spanje niet op Facebook advertenties geklikt
  • Ik heb geen noemenswaardige interesse in de advertenties
  • Ik ben al een week niet meer in Spanje (en in Nederland op deze computer al vaak weer op Facebook geweest)

    Is er een lezer of Facebook-medewerker die hier een andere verklaring voor heeft dan dat het systeem eenvoudigweg nog niet deugt?

    klik op de afbeelding voor een vergroting


    Succesvol adverteren
    Ik wil hierbij nog wel aangeven dat ik zeker geen tegenstander ben van adverteren op de Facebook. Ook ik weet uit ervaring dat het zeer lucratief en succesvol kan zijn. Het systeem moet klaarblijkelijk wel op zeer veel plaatsen nog worden verbeterd.

  • Geen opmerkingen: