Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 21 augustus 2012

Remarketing lists for search ads

Google heeft weer een nieuwe, enorm handige feature. Dit keer gaat het om een combinatie van remarketing met adverteren in het Google AdWords zoeknetwerk. Deze mogelijkheid wordt remarketing list for search ads genoemd.

Mogelijkheden
De optie stelt de adverteerder in staat zoekwoorden in te kopen die gericht zijn op een groep mensen die uw site eerder bezocht heeft. Daarnaast kunnen het biedbedrag en de advertentie-inhoud specifiek op deze doelgroep worden afgestemd. Tot voor kort kon remarketing uitsluitend ingezet worden in het Google AdWords inhoudsnetwerk en dus niet in het zoeknetwerk. Dit kan nu dus wel. Ik zal de werking verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld Remarketing lists for search ads
Een bedrijf als Arke verkoopt vakanties. Het kan echter zijn dat het woord "vakantie" voor hen veel te generiek is waardoor het niet lonend is dat zoekwoord in te kopen in Google AdWords. Binnen Arke weet men immers nog niets van de wensen van de bezoeker. Bestemming, vervoermiddel, duur, periode, type onderdak, aantal personen en budget zijn namelijk nog volkomen onbekend. Met remarketing lists for search ads kan Arke voortaan besluiten zich te richten op mensen die minimaal vijf hotels in Turkije bekeken hebben, willen vliegen, met minimaal vier personen op reis gaan maar nog geen boeking gedaan hebben. Speciaal voor deze groep mensen kan Arke voortaan het volgende doen:

  • generieke zoekwoorden inkopen zoals bijvoorbeeld vakantie
  • veel meer bieden per click op een zoekterm als all-inclusive vakantie Turkije
  • andere advertentieteksten tonen zoals aanbiedingen van de eerder bekeken hotels of hotels in de desbetreffende regio

    Ander bod voor nieuwe bezoekers
    Bovendien kan je in Google AdWords nu ook twee identieke campagnes aanmaken. In de ene campagne stel je als doelgroep in de bezoekers die eerder op je website zijn geweest en in de andere campagne sluit je deze doelgroep juist uit. Op deze manier kan je een apart bod instellen voor nieuwe bezoekers en bezoekers die al eerder op je website zijn geweest.

    Al met al geloof ik enorm in de toegevoegde waarde van remarketing in het zoeknetwerk. Voor meer informatie verwijs ik naar de Google-site.
  • Geen opmerkingen:

    Er is een fout opgetreden in dit gadget