Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 7 augustus 2012

Twitter Top 25 (webshops)

De webcare afdelingen van de grote telecommaatschappijen in ons land hebben de meeste volgers. Dit blijkt uit onderstaande ranglijst met de populairste Twitter-accounts van de 25 grootste webshops (op basis van de Twinkle Top 100). Ook bij HEMA, de nummer 2 van het klassement, staat het een groot deel van de tweets (78 procent) in het teken van webcare. In de overige tweets staan met name producten en aanbiedingen van HEMA centraal.

Verder valt op dat het grootste deel van de webshops tussen 1.000 en 3.000 volgers heeft. De enige webshop die geen Twitter account heeft, is online warenhuis Otto. En concurrent Neckermann bungelt onder aan de ranglijst. Wehkamp.nl, de nummer 1 in de Twinkle Top 100 staat met 6.530 volgers op positie 6.

Cameranu.nl is op Twitter zeer actief met het geven van inhoudelijk advies over hun assortiment. Dit is niet verwonderlijk omdat de informatiebehoefte bij camera's zeer groot is. Bol.com is het enige bedrijf in de top 5 die Twitter bijna uitsluitend inzet voor het versturen van commerciƫle boodschappen. Het gaat dan vooral om aanbiedingen en prijsvragen.

Twitter Top 25

t-mobile 25.452 (webcare) 4.954 (nieuws)
hema 22.192
vodafone 20.596 (webcare) 4.296 (nieuws)
cameranu.nl 11.105
bol.com 9.263
wehkamp.nl 6.530
kpn.com 5.908
albert.nl 5.775
coolblue 3.964
alternate 2.977
thuisbezorgd.nl 2.525
phonehouse 2.473
mycom 2.229
eci 2.221
ticketservice.nl 2.094
conrad 2.093
redcoon 1.930
blokker 1.281
dixons 1.172
123inkt.nl 945
bobshop.nl 640
neckermann.com 417

Wie goed kan tellen, zal ontdekt hebben dat de lijst uit slechts 22 shops bestaat. H&M en Nespresso ontbreken omdat zij uitsluitend een internationaal Twitter account hebben. Otto omdat dit bedrijf als enige geen Twitter account heeft.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget