Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 13 augustus 2012

Waarom haken webshoppers af in het bestelproces?

Eigenaren van webshops vragen zich af waarom sitebezoekers het bestelproces verlaten. De sitebezoeker heeft immers serieus interesse in het product getoond en dat zelfs in het winkelwagentje gegooid. Naar deze prangende vraag heeft comScore onderzoek gedaan en ik beschrijf de resultaten.

Verlaten bestelproces
Welke reden(en) heeft u om het bestelproces te verlaten?
1. Ik keek gewoon wat rond / ik had geen aankoopintentie 57%
2. Ik deed de producten in het winkelmandje om ze te bewaren voor later 56%
3. De verzendkosten waren te hoog: 55%
4. Ik kocht te weinig om in aanmerking te komen voor gratis verzending: 51%
5. De verzend- en administratiekosten werden te laat in het proces genoemd: 40%

Levertijd
Ook de levertijd speelt een belangrijke rol. Hieronder zien we de invloed van de levertijd op het percentage afhakers. Maar liefst een kwart van de mogelijke shoppers haakt af als er niets gezegd wordt over de levertijd.

Meer dan 8 dagen: 38%
Geen datum bekendgemaakt: 24%
6 tot 7 dagen: 16%
4 tot 5 dagen: 15%
3 dagen of minder: 8%

Wensen in het bestelproces
Verder werd nog gevraagd wat bezoekers graag zien in het bestelproces.

gratis verzending: 73%
vermelding (geschatte) bezorgdatum: 60%
diverse betaalmogelijkheden: 56%
inlogmogelijkheden om aankoopvoorkeuren op te slaan: 50%
aankoopgeschiedenis: 47%

Wie betaalt de verzendkosten?
Jupiter Media Matrix heeft onderzocht in hoeverre webshops verdienen op verzendkosten.

45% maakt winst
45% lijdt verlies
10% speelt quitte

Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget