Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 9 augustus 2012

Wat bepaalt de Google Ranking?

Hoger in Google komen, willen we het liefst allemaal. Helaas geeft Google hun algoritme niet vrij. Om toch enig inzicht te krijgen in de Amerikaanse Google ranking factoren heeft Searchmetrics in februari en maart van dit jaar uitgebreid onderzoek gedaan op basis van 10.000 belangrijke zoekwoorden, 300.000 websites en miljoenen links, shares en tweets. Ik bespreek kort hun bevindingen.

Positief effect social media
Veel activiteit op Facebook, Twitter en Google+ heeft een zeer positief effect op de positie in Google. Met name Facebook shares en comments wegen sterk mee.

Advertenties werken tegen
Voor het eerst zien we een negatieve correlatie tussen de positie in Google en de hoeveelheid advertenties. Dit lijkt met name het geval te zijn als er veel AdSense advertenties geplaatst worden.

Backlinks zijn nog van belang
Het aantal backlinks is nog steeds een belangrijke factor, maar ze beginnen geleidelijk wel minder prominent te worden.

Sterke merken scoren beter
Bekende bedrijven hoeven zich voor een goede Google ranking klaarblijkelijk minder druk te maken om de juiste inrichting van titels en h1-tags en dergelijke. Zij scoren relatief goed.

Zoekwoorden in domeinnamen scoren
Het blijkt nog steeds zo te zijn dat het hebben van een zoekwoord in de domeinnaam een positief effect heeft op de resultaten.

Onderstaand een overzicht van de verschillende ranking factoren.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget