Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

maandag 6 augustus 2012

Zoekmachine marketing of social media marketing?

In een door MDG advertising uitgevoerd onderzoek onder ruim 500 marketing professionals is gevraagd naar wat meer oplevert: zoekmachine marketing of social media marketing?

In het onderzoek is gekeken naar het effect van beide marketingvormen op vier mogelijke doelen: leadgeneratie, lokale zichtbaarheid, interactiviteit en brand awareness.

Leadgeneratie
Voor het binnenhalen van leads is een onderscheid gemaakt tussen bedrijven in de B2C en de B2B markt. Wat levert meer qua leadgeneratie meer op zoekmachine marketing of social media marketing?

B2C
Zoekmachine marketing: 65,8%
(SEO: 41% - PPC: 24,8%)
Social media marketing: 34,2%

B2B
Zoekmachine marketing: 75,3%
(SEO: 57,4% - PPC: 17,9%)
Social media marketing: 24,8%

Qua leadgeneratie is zoekmachine marketing dus de duidelijke winnaar. Social media marketing lijkt met name in de B2B markt niet veel succes op te leveren in vergelijking met zoekmachine marketing.

Brand awareness en interactiviteit
In het onderzoek is verder gevraagd naar het effect op brand awareness en interactiviteit. In beide gevallen won social media marketing het van zoekmachine marketing.

Lokale zichtbaarheid
Voor de zichtbaarheid van een lokale onderneming geven de respondenten de voorkeur aan zoekmachine marketing. In het onderzoek kwam deze mening vrij breed naar voren: van restaurants tot dienstverleners.

Social vs Search [infographic by MDG Advertising]
Infographic
by MDG Advertising

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget