Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

woensdag 17 oktober 2012

Kleur bestelknop: oranje het populairst

In april 2011 deed ik onderzoek naar bestelknoppen van enkele aansprekende webshops. Nu anderhalf jaar later wilde ik graag weten wat er veranderd is omdat ik een enorme interesse heb in conversie optimalisatie.

Oranje bestelknop
Zoals bekend bij specialisten op het gebied werkt de oranje bestelknop het beste. Deze wordt steeds meer toegepast bij webshops. Het is ook mijn ervaring dat deze kleur doorgaans tot de beste resultaten leidt. De uitzondering hierop is dat deze zogenaamde oranje call-to-action minder goed werkt bij bedrijven waarbij de huisstijl of achtergrondkleur van de site eveneens oranje is. Hierdoor springt de bestelknop er minder goed uit.

Icoontjes verdwenen
Het viel mij verder op dat winkelmandjes en winkelwagentjes geleidelijk uit de bestelknop zijn verdwenen. Ook is de kleur van de bestelknop bij een aantal bedrijven een tikkeltje donkerder geworden.

(klik op de afbeelding voor een vergroting - links april 2011 / rechts oktober 2012)



Grofweg kunnen we aangeven dat bedrijven die in april 2011 al een afwijkende kleur van de bestelknop hadden, de meeste veranderingen hebben doorgevoerd. Opvallend is dat zij nog steeds afwijken van de standaard.

De wijzigingen per webshop:

- Omoda heeft het lettertype iets verkleind
- Neckermann heeft een schaduw in de bestelnop geplaatst
- Zalando heeft de call-to-action donkerder gemaakt en de winkeltas verwijderd
- Fonq heeft het icoontje van de winkelwagen verwijderd
- Amazon heeft de call-to-action intact gelaten
- Dixons was vorig jaar een vreemde eend in de bijt en is dat dit jaar nog steeds met een blauwe knop
- Bol.com heeft de knop ongewijzigd gelaten
- PDAshop (Coolblue) heeft de call-to-action ook iets donkerder gemaakt
- Ook Free Record Shop heeft het winkelmandje icoon weggehaald
- Wehkamp heeft van klik hier en bestel, klik en bestel gemaakt
- HM die vorig jaar ook al sterk afweek, heeft die trend doorgezet met een licht bestelknop

Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.





Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget