Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 5 april 2013

Google AdWords Enhanced

Wellicht heeft u er al iets over gehoord of gezien. Google is onder de naam Enhanced Campaings bezig met een belangrijke upgrade van hun advertentiesysteem AdWords. Het doel van AdWords Enhanced Campaigns is dat de zoeker beter getarget kan worden op tijd, plaats en device.

Eenvoudiger aanpassen
Adverteerders kunnen de clickbedragen eenvoudig aanpassen op basis van de zojuist genoemde variabelen. Zo kan een adverteerder bijvoorbeeld instellen dat de maximale clickbedragen voor smartphone gebruikers 50% lager liggen dan voor desktop gebruikers. Ook sitelinks en andere extensies worden een stuk flexibeler met enhanced campaigns. Verder kunnen er op basis van de devices verschillende type conversies ingesteld worden. Vanaf een smartphone geldt een telefoontje bijvoorbeeld als conversie, terwijl voor een desktopgebruiker een brochure-download als doel zou kunnen gelden. Of dat een telefoontje tijdens kantooruren het ultieme doel is, terwijl een offerteaanvraag dit is buiten kantooruren.

Google loopt vooruit
Google loopt met enhanced campaigns vooruit op de markt. Deze tool is met name handig voor bedrijven die hun sites al geschikt gemaakt hebben voor de verschillende devices. Het zal voor u geen geheim zijn dat veel bedrijven nog lang niet zo ver zijn met hun site. Ook voor bedrijven met een fysieke vestiging biedt enhanced campaigns voordelen.

Nadeel is dat er met enhanced campaigns niet meer specifiek getarget kan worden op een bepaald device. Het wordt dus zaak voor bedrijven om hun zaakjes op orde te hebben. Overigens heeft de adverteerder de keus of hij de upgrade uitvoert naar enhanced campaigns.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget