Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

woensdag 24 april 2013

Mobiel shoppen in de lift

In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen Nederlanders online aankopen gedaan via een smartphone of tablet. Dit is een stijging van maar liefst 73 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Kleding het populairst
De cijfers komen uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. Van de 1,7 miljoen mensen kocht 1,4 miljoen een product of een dienst. Kleding, boeken en sportartikelen waren hier het populairst. De overige 300.000 hielden het bij een app of muziek voor hun mobiele apparaat.

Aandeel zes procent
Als we de bestedingen aan apps buiten beschouwing laten, bedroeg de mobile commerce omzet 310 miljoen euro in de tweede helft van 2012. Hiermee hebben mobiele aankopen een aandeel van zes procent van de totale online bestedingen.

Groei naar 1 miljard
De gemiddelde orderwaarde van de mobiele aankopen bedroeg 56 euro. Dit bedrag ligt bij winkelen vanaf een desktop op 112 euro. Blauw Research verwacht dat de totale omzet van m-commerce over 2013 1 miljard euro zal bedragen. Dit is tien procent van de totale webwinkelmarkt.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget