Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 4 januari 2014

Sitelinks in Google AdWords

Momenteel ben ik een boek aan het schrijven over Google AdWords. Onderwerpen uit dit boek zullen regelmatig de revue passeren op mijn weblog. Het eerste onderwerp voor 2014 zijn Google AdWords sitelinks.

Een populaire uitbreiding (extensie) van een Google AdWords advertentie is de sitelink. Je kan sitelinks op advertentiegroep- of campagneniveau inzetten. Deze worden vervolgens op basis van een aantal voorwaarden al dan niet onder je advertentie geplaatst. Een enorm belangrijke voorwaarde is hierbij de quality score van het zoekwoord waarbij de advertentie vertoond wordt. Met deze sitelinks wordt “deeplinken” naar onderdelen van je site mogelijk. Hierdoor worden je advertenties nog relevanter. Doordat je advertentie bovendien meer ruimte inneemt, valt deze ook veel beter op. Onderstaand voorbeeld van Vodafone laat zien hoe sitelinks eruit zien. Als je op de afbeelding klikt, wordt deze vergroot.



Zoals je ziet, staan er vier sitelinks onder de reguliere Vodafone advertentie. Deze linken elk door naar een ander onderdeel van de Vodafone-site. De sitelink bestaat in dit geval uit een kop en een optioneel in te vullen omschrijving.

Aantal sitelinks
Een advertentie kan minimaal twee en maximaal zes sitelinks bevatten. Een adverteerder mag overigens wel meer dan zes sitelinks invoeren, maar ze worden niet allen gelijktijdig vertoond. Het clickgedrag op de sitelinks en de quality score van de zoekwoorden bepalen of en hoeveel sitelinks getoond worden.

Maximale ruimte
De titel van de sitelink bestaat uit maximaal 25 tekens. De optionele twee beschrijvingsregels mogen ieder 35 tekens bevatten. Al met al is dit natuurlijk een forse uitbreiding van je advertentie.

Plaats op de pagina
Sitelinks worden alleen vertoond bij advertenties die boven- of onderaan de zoekresultaatpagina staan. Advertenties in de rechterkolom bevatten dus geen sitelinks.

Optimaliseren sitelinks
Google rapporteert de resultaten per sitelink. Dit maakt het optimaliseren van de resultaten mogelijk. Voor smartphones is het mogelijk speciale sitelinks te maken. Het is verder mogelijk zelf te bepalen wat de begin- en einddatum van de sitelinks is. Dit is met name handig als ze actiematig gebruikt worden.

Kosten sitelinks
De kosten per click zijn identiek voor ieder onderdeel van de advertentie. Een click op een sitelink kost dus niet meer of minder dan op de reguliere AdWords advertentie.

Onderstaande afbeelding laat zien waar je sitelinks in kunt stellen. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget