Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zondag 11 januari 2015

Quality Score

Als Google AdWords puur een veilingssysteem zou zijn, zou de hoogste bieder altijd bovenaan staan bij de advertenties. Dit is echter bij Google niet het geval. En de verklaring hiervoor is heel simpel. 

Binnen Google AdWords betaal je namelijk niet voor een vertoning maar alleen voor een click. Als de marketingdirecteur van Pepsi Cola een groter marktaandeel zou willen, zou hij kunnen besluiten wereldwijd miljoenen irrelevante zoekwoorden in te kopen. Dus als iemand zoekt op hypotheek, staat er een advertentie met de tekst Drink Pepsi Cola. En bij auto, vakantie, CNN, NBA en The Beatles ook.

Voor Pepsi zou dit ideaal zijn natuurlijk. De kans dat op de advertentie wordt geklikt, is enorm klein maar de advertentie is wel steeds in beeld. Gratis reclame dus. Dit levert problemen voor Google en haar aandeelhouders op want zij verdienen minder geld met de clicks omdat er simpelweg veel irrelevante advertenties zijn. Ook voor een gebruiker van Google is dit niet prettig als hij of zij allemaal advertenties zien die niet aansluiten bij de zoekopdracht.

Iemand die zoekt op ticket Cura├žao zou graag advertenties willen zien met scherpe aanbiedingen naar het desbetreffende eiland. Ervan uitgaande natuurlijk dat mensen ├╝berhaupt zitten te wachten op advertenties.

Om de relevantie van de advertenties te kunnen garanderen heeft Google een zogenaamde Quality Score in het leven geroepen. Dit is een waardering waarmee bepaald wordt hoe relevant zoekwoorden zijn. De combinatie van de geboden clickprijs en deze kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk op welke positie een advertentie komt te staan.

Dus: maximale geboden bedrag per click x Quality Score = advertentiepositie

Deze Quality score wordt door verschillende factoren bepaald, maar verreweg de belangrijkste is de clickratio. Oftewel, welk aandeel van de mensen die de advertentie ziet, clickt op deze advertentie. En des te hoger de clickratio is, des te relevant de advertentie klaarblijkelijk is. Andere factoren die een rol spelen bij de Quality Score zijn: komt de zoekterm terug in de advertentie en sluit de pagina waarnaar de advertentie linkt aan bij de zoekopdracht. Ook de geschiedenis van het AdWords account bepaalt de kwaliteitsscore.

Om relevant te zijn, moet iemand die zoekt op Adidas schoenen, advertentieteksten zien met daarin Adidas schoenen en een click op deze advertentie moet er toe leiden dat je op een pagina komt waar Adidas schoenen zichtbaar zijn. 

Dit overzicht laat zien hoe Google relevante zoekwoorden beloont met een lagere clickprijs en irrelevante zoekwoorden daarentegen juist bestraft met een hogere clickprijs.



Onderstaand zie je dat Wehkamp een betere positie heeft dan Zalando. Zalando biedt weliswaar iets meer voor een click, maar Wehkamp is volgens Google relevanter. Zij halen een score van 4.5 terwijl Zalando op 4.2 staat. Als Zalando meer zou bieden per click en/of een hogere Quality Score behaalt, zullen zij Wehkamp mgoelijk passeren.




Google geeft per zoekterm een kwaliteitsscore mee. Deze score staat zeker niet voor altijd vast. Op basis van onder meer het clickgedrag, de advertentie en inhoud van de landingspagina kan deze zeer regelmatig wijzigen.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget