Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zondag 11 januari 2015

Structuur AdWords campagne

Het is goed om te weten hoe een AdWords campagne gestructureerd is. Daarbij zijn er verschillende niveaus:
  •        account
  •        campagne
  •        advertentiegroep

Op het accountniveau log je in. Verder doe je er niet zo veel mee. Je plaatst daar onder andere je betalingsgegevens, de valuta waarin je wilt betalen en de tijdsinstellingen. Dit zijn zaken die doorgaans eenmalig worden ingesteld en daarna niet meer veranderen.

Het campagne en advertentiegroep niveau zijn wel heel belangrijk om te kennen.  Je maakt campagnes aan en die zijn weer onderverdeeld in advertentiegroepen. Omdat dit vrij abstract is, geef ik hierbij een voorbeeld.

Een online kledingwinkel verkoopt verschillen soorten kleding van diverse merken. Zij zouden AdWords als volgt kunnen indelen.

Op campagneniveau alle merken (bijv. Nike, Adidas, Puma) en een niveau lager, op advertentiegroepniveau dus alle verschillende soorten kleding (bijv. schoenen, shirts, trainingspakken e.d.).

Dit geeft een goed inzicht in de prestaties per merk. Erg interessant voor merkmanagers.

Je zou het ook anders kunnen doen. Je deelt de campagnes in op het type kleding. Dus bijvoorbeeld schoenen, shirts, trainingspakken e.d.).

Daaronder maak je advertentiegroepen per merk (bijv. Nike, Adidas, Puma). Hiermee krijg je een uitstekend inzicht in de prestaties per type product. Je krijgt snel antwoord op de vraag hoe de campagne voor schoenen het doet. Dit is dan erg interessant voor product managers.

Ik ga jullie niet vertellen hoe jullie het moeten inregelen want dat is in mijn optiek een interne aangelegenheid die per branche en zelfs per bedrijf binnen een branche kan verschillen. Wat ik wel wil doen, is jullie erop wijzen dat er maar twee verschillende niveaus zijn. Het campagneniveau en het advertentiegroepniveau. Dus je moet van te voren goed nadenken welke structuur je wilt hanteren. Een goede structuur geeft overzicht en inzicht. Overigens is de structuur later aan te passen, maar een goede start maakt alles wel direct even wat makkelijker.

Binnen het advertentiegroepniveau worden advertenties en zoekwoorden geplaatst.
Als de campagnenaam Nike is, kan een advertentiegroep de naam trainingspakken krijgen.

Binnen die advertentiegroep koop je bijvoorbeeld de zoekterm [nike trainingspak] in en maak je een relevante advertentie.

Bijvoorbeeld:
Nike Trainingspak Kopen
Kies uit ruim 100 modellen.
Gratis verzending.


Hierdoor ben je heel relevant met je advertentie. Hiermee verhoog je je Quality Score en verbeter je je advertentiepositie of verlaag je de kosten per click.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget