Online Marketing

Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen.
Sinds 1997 actief met online marketing. Werkzaam als freelancer.

zaterdag 11 oktober 2014

Gratis Google AdWords boek

Ben momenteel bezig met het schrijven van een Google AdWords boek. Parallel aan het schrijven plaats ik de huidige stand van zaken van het boek op mijn weblog. De ontwikkelingen en veranderingen binnen Google AdWords gaan heel snel. Ik zal er daarom voor zorgen dat dit boek zeer regelmatig geüpdate word. Ik heb dit boek geschreven in samenwerking met senior SEA-consultant en ZZP'er Jeroen van der Veen. Hij is onder andere werkzaam geweest bij Spil Games en Traffic4u.

Google AdWords voor beginners en experts

Voorwoord
In de dertien jaar dat ik actief ben met Google AdWords heb ik veel bedrijven en ondernemers grote successen zien behalen met Google AdWords. Daarentegen heb ik ook velen met dit advertentieprogramma zien worstelen. De kracht van Google AdWords is dat het heel laagdrempelig ingezet kan worden. Je hoeft echt geen “rocket science” gestudeerd te hebben om ermee uit de voeten te kunnen. Toch schuilt in deze eenvoud ook een gevaar. Er zijn namelijk heel veel “knoppen” waar je aan kunt en zelfs moet draaien om een optimaal resultaat te behalen. In dit boek vertel ik welke knoppen dit zijn en hoe je deze in de juiste stand zet. Ik geef je volop inzicht in mogelijkheden, tips en veelgemaakte fouten op het gebied van Google AdWords. Ook leer ik je het achterliggende gedachtengoed dat je nodig hebt om een succes van dit advertentieprogramma te maken. Ik wens je veel leesplezier en hoop en verwacht dat je er veel van op zult steken. Als je op- en aanmerkingen hebt, hoor ik dat graag.

Een korte introductie
Mijn naam is Erik van der Veen. Ik ben sinds 1996 actief met online marketing. In 2001 ben ik begonnen met Google AdWords en sindsdien bijna dagelijks actief met dit advertentieprogramma. Ik ben een echte pragmaticus. Ik wil gewoon ontdekken wat rendeert en deze kennis zo snel mogelijk toepassen. Hierdoor spreekt AdWords mij enorm aan. Je ziet razendsnel resultaat van je werk en kan waar nodig snel aanpassingen doorvoeren. Een plan voor meerdere jaren uitzetten rond AdWords is daarvoor niet nodig of wenselijk. Aan een voetbaltrainer vraag je immers ook niet of hij aan het begin van het seizoen al per wedstrijd aan wil geven met welk basiselftal hij de komende 34 competitiewedstrijden wil gaan spelen. Hij begint de eerste wedstrijd en ziet hoe de spelers het doen. Op basis daarvan bepaalt hij wie de wedstrijd erna zullen spelen. En zelfs tijdens de wedstrijd kan hij spelers wisselen, op een andere positie zetten of van speelwijze veranderen. Dit doe je met AdWords dus ook. Je borduurt voort op successen en past aan of stopt met alles wat niet tot het gewenste resultaat leidt. Als jij er net als ik ook van houdt te doen wat werkt, is dit Google AdWords boek zeer geschikt voor jou.

Wat is Google AdWords?
Nadat je dit boek gelezen hebt, zul je echt goed beseffen wat Google AdWords is. Dan zul je onderstaande definitie goed begrijpen. Omdat we nu aan het begin staan van de uitleg, geef ik een korte samenvatting.

“Google AdWords is een doe-het-zelf online advertentiesysteem waarmee je dankzij zeer gerichte targeting, relevante bezoekers naar je site kunt laten doorklikken. Je betaalt hierbij binnen een veilingsysteem alleen voor de clicks naar je site. Deze clicks zijn afkomstig vanuit de zoekmachine Google en een enorm groot aantal andere websites. Het systeem biedt volop mogelijkheden voor optimalisatie en heeft een ongekend bereik onder internetgebruikers.”

Je kunt AdWords advertenties op verschillende plekken aantreffen:

Google Zoeknetwerk
De advertenties worden vertoond op basis van zoekopdrachten die in Google worden ingevoerd. Een bank kan bijvoorbeeld het zoekwoord "hypotheek" inkopen. Als iemand in Google vervolgens zoekt op hypotheek verschijnt een advertentie van de desbetreffende bank. Met een klik op een advertentie gaat diegene die de zoekopdracht intypte naar de site van de bank.

Zoekpartners
Google heeft een groot aantal zoekpartners die de Google-zoekmachine opgenomen hebben in hun site. Nu.nl is een van die partners. De hierboven genoemde bank kan er ook voor kiezen met een advertentie op nu.nl te verschijnen als iemand op die site de zoekopdracht "hypotheek" intoetst.

YouTube
De advertenties op YouTube worden ook gevoed door Google AdWords. Steeds meer adverteerders plaatsen video-advertenties op YouTube. Deze kunnen onder andere als een soort "voorloper" verschijnen van het filmpje dat jij op YouTube wilde bekijken.

E-mail
Gebruikers van Gmail, de e-mail dienst van Google, zien ook regelmatig advertenties verschijnen in hun mailbox. Deze advertenties worden onder andere afgestemd op de inhoud van jouw mailbox. Dit gebeurt overigens automatisch. Het is dus niet zo dat Google-medewerkers in jouw e-mail box lopen te snuffelen. De advertenties die in de Gmail-box verschijnen, worden ook gevoed door Google AdWords.

Inhoudsnetwerk
Het zogeheten Google AdWords inhoudsnetwerk bestaat uit vele tienduizenden sites in Nederland. Denk hierbij aan titels als nu.nl, buienradar.nl, YouTube.com, volkskrant.nl en vele, vele anderen. Ook daar verschijnen Google AdWords advertenties. Het inhoudsnetwerk van Google geeft adverteerders de mogelijkheid om circa 90% van de Nederlandse internetters te bereiken.

Mobiel
Ook op mobiele sites en in apps verschijnen steeds meer AdWords advertenties. Adverteerders kunnen via AdWords dus niet alleen desktop- en tabletgebruikers bereiken, maar ook mensen die internetten op hun smartphone.

Google zal de advertentiemogelijkheden meer en meer gaan uitbreiden. In de toekomst zullen we ook advertenties gaan zien op smartwatches, smartglasses, op koelkasten en auto's met internettoegang en nog veel meer.

Waarom Google AdWords inzetten?
Onderstaand geef ik puntsgewijs de kracht weer van Google AdWords. Dit zijn de redenen waarom bedrijven besluiten dit advertentiesysteem in te zetten.

Resultaat
Google AdWords levert voor het gros van de adverteerders goede resultaten op. Het biedt volop mogelijkheden leads of verkopen mee binnen te halen. Of om bekendheid mee te genereren.

Gerichte doelgroep bereiken
Een enorm belangrijke reden om Google AdWords in te zetten, is dat je hiermee een zeer gerichte doelgroep kunt bereiken. De advertenties kunnen onder andere direct afgestemd worden op het online zoekgedrag van internetgebruikers.

Op het juiste moment op de juiste plaats
De advertenties worden precies op het juiste moment vertoond. Mensen krijgen ze namelijk onder ogen zodra ze met het specifieke onderwerp bezig zijn.

Al mogelijk met een kleine investering
Google AdWords is voor elk budget toegankelijk. Ook als je maar een budget van enkele euro's per maand hebt.

Volledige controle
Het advertentiesysteem biedt volledige controle voor de gebruiker. Dit geldt op het gebied van het budget, de tijden dat je adverteert, de mensen aan wie je de advertenties toont, de gebieden waarin je de advertenties toont etc.

Direct beginnen
Je kan direct met Google AdWords beginnen. Een AdWords campagne kan veelal al binnen een half uurtje online staan.

Meetbaar

Er is ontzettend veel meetbaar met Google AdWords. Zo kunnen je zien hoe vaak je advertenties vertoond zijn, hoe vaak erop geklikt is, wat de kosten voor een nieuwe klant zijn, in welke delen van het land je het meest succesvol bent en nog veel, veel meer.

Eenvoudig
Een academische graad is zeker geen vereiste om met AdWords aan de slag te gaan. Iedereen kan het, maar je moet wel even weten wat je doet. Google AdWords zit boordevol met nuttige opties. Het is wel van belang dat je deze goed instelt. Maar daarvoor is dit boek een uitstekend hulpmiddel.

Redenen om Google AdWords niet in te zetten?

In de vele, vele gesprekken die ik met ondernemers en marketeers heb gevoerd over Google AdWords kwamen uiteraard ook de bezwaren of vooroordelen naar boven. Wat kwam ik zoal tegen?

“Ik klik zelf nooit op advertenties, dus adverteren doe ik niet”

Bovenstaande uitspraak heb ik vaak gehoord. Mensen die aangeven dat ze de advertenties overslaan en deze dus niet willen inzetten. Nu wil het geval dat Google een jaaromzet haalt van ongeveer 60 miljard dollar. Al met al betekent dit dat er wereldwijd jaarlijks meer dan 100 miljard keer op de AdWords advertenties geklikt wordt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die niet op de advertenties klikken, maar er zijn veel meer mensen die er wel op klikken.

Tegen de mensen die niet in Google AdWords geloven, zeg ik wel eens gekscherend: “Ik drink nooit Coca Cola, dus het zou mij niet verbazen als dit bedrijf binnenkort failliet gaat.” Doordat ik ze op deze manier even een spiegel voorhoud, ontdek ik vrij snel dat men verder kijkt dan het eigen gedrag.

“Ik heb geen tijd voor Google AdWords”
Dit kan een enorm goede reden zijn. Zeker in tijden dat het economisch moeilijk gaat, kan tijdgebrek een legitieme reden zijn. Toch is het wel goed te ontdekken wat de meerwaarde van AdWords voor de organisatie kan zijn. Als het rendabel is maar er weinig tijd is, kan het verstandig zijn het AdWords onderhoud uit te besteden. Of het zelf te gaan doen en andere, minder rendabele zaken, te schrappen.

“Ik heb geen budget voor Google AdWords”
Ook zijn er bedrijven die geen budget beschikbaar hebben voor Google AdWords. Dit vind ik in veel gevallen niet zo’n goede reden. Deels omdat het al mogelijk is om voor een euro per dag te adverteren, maar met name omdat het voor veel bedrijven het reclamemedium is dat het hoogste rendement heeft. Aan de "budget-reden" ligt vaak ten grondslag dat men het eerder heeft ingezet, maar dat het niet rendabel bleek te zijn. De oorzaak hiervan is in veel gevallen het feit dat een onkundig persoon actief is geweest met de AdWords campagne. Ik heb in het verleden vele AdWords-campagnes mogen inkijken waarbij het huilen me nader stond dan het lachen. Het was dan goed verklaarbaar waarom AdWords niet rendabel was. Probeer AdWords ook niet te zien als advertentieuitgaven maar meer als een acquisitietool. Zolang het rendeert is het budget onbeperkt. Wie 100 euro moet spenderen aan AdWords om een nieuwe klant binnen te halen die 150 euro oplevert, zal niet zo moeilijk doen over de advertentieuitgaven.

“Ik heb er geen verstand van”
Het feit dat ik speciaal voor Google AdWords een ebook schrijf, geeft wel aan dat dit advertentieprogramma niet kinderlijk eenvoudig is. Je moet namelijk wel weten wat je doet. En ik geef toe, het vergt behoorlijk wat tijd, kennis en inzicht om het maximale uit Google AdWords te halen. Daarom is het verstandig hiervoor veel kennis op te doen. Dit kan zijn door middel van het lezen van een Google AdWords boek/ebook, het volgen van een training of het inhuren van AdWords-specialisten. Als u het doe-het-zelf-type bent, kunt u behoorlijk ver komen met Google AdWords door middel van zelfstudie

“Ik heb geen goede propositie”
Dit is een meer dan uitstekende reden om niet aan de gang te gaan met Google AdWords. Als u niets van toegevoegde waarde aan te bieden heeft op uw site, is het verstandig Google AdWords links te laten liggen. Ook als u site dramatisch slecht in elkaar zit of grafisch zeer onaantrekkelijk is, kan het verstandig zijn de prioriteiten elders te leggen. Zorg er eerst voor dat de propositie klopt. Als u reclame maakt voor iets wat toch niemand wil hebben of bestelt, is AdWords gedoemd te mislukken.

“De concurrent kan heel vaak op mijn advertentie klikken”
Zoals gezegd wordt bij Google AdWords betaalt per klik. Sommige bedrijven zijn bang dat ze op enorme kosten gejaagd worden doordat de concurrentie veelvuldig op de advertenties gaat klikken. Hierop kan ik zeggen dat Google zeer geavanceerde fraudedetectiesystemen heeft. Bij afwijkende trends of onnatuurlijk gedrag zal dit ontdekt worden. Zo valt het op als er in korte tijd enorm veel geklikt wordt op een advertentie of als een bepaalde computer steeds voor clicks zorgt. Ook gaan er alarmbellen af als er zonder aanleiding veel meer op bepaalde woorden gezocht wordt en vervolgens op de hierbij vertoonde advertenties geklikt wordt. Zoals genoemd, behaalt Google jaarlijks circa 60 miljard dollar omzet. Hiervan komt veruit het grootste deel uit de betaalde AdWords-advertenties komt. U kunt zich daarom voorstellen dat Google er alles aan zal doen om fraude vroegtijdig te ontdekken. Ik heb in het verleden zelf ook meegemaakt dat frauduleuze kliks op mijn advertenties niet in rekening werden gebracht.

Zelf doen of uitbesteden?
Omdat ik ook Google AdWords campagnes beheer voor bedrijven, zult u van mij wellicht verwachten dat ik hier "voor eigen parochie preek" als ik ga zeggen dat u het moet uitbesteden. Mijn mening ligt echter een tikkeltje genuanceerder. Ik was zelf in 2008 al zes jaren met Google AdWords bezig en in de veronderstelling dat ik alle tips en trics wel kende. Daarom heb ik destijds nooit verder online research gedaan of boeken gelezen over Google AdWords. Totdat ik een boek van Perry Marshall las over AdWords. Hier stonden zelfs met mijn ervaring toch een paar zaken in die wel nuttig waren voor mij. Dat is dus een beetje het gevaar van AdWords. Alles lijkt goed te staan, maar je weet niet welke mogelijkheden je mist. Van de vele klanten die mij ooit toestonden een kijkje te nemen in hun AdWords campagne ben ik er nooit één tegengekomen die alles perfect had staan. Ik zeg niet u het perse moet uitbesteden, maar laat een AdWords specialist wel even een second opinion doen. Deze kan ongetwijfeld nog wat nuttige tips geven.

Als u zich echt niet geroepen voelt met AdWords aan de gang te gaan, is het sowieso verstandig om het uit te besteden. Bovendien mag u er dan vanuit gaan dat u zich met andere werkzaamheden nuttiger voor uw bedrijf kunt maken. Ook als u geen tijd voor AdWords heeft, maar wel overtuigd bent van de meerwaarde voor uw bedrijf, is uitbesteden verstandig.

Zoekwoorden

In een Google AdWords campagne worden advertenties in zoekmachine Google getoond op basis van de zoekwoorden die u inkoopt. Toets voor de aardigheid maar eens "vakantie Spanje" in in Google. En ontdek welke adverteerders op deze zoektermen adverteren. Maar hoe weet u nu welke zoekwoorden u in moet kopen?

Gezond verstand
Uiteraard beginnen we met gezond verstand. Als u auto’s verkoopt, zouden zoektermen als “nieuwe auto” of “auto kopen” voor u wel eens heel relevant kunnen zijn. Of nog wat specifieker: "prijslijst audi a5". Er is weinig intelligentie, inzicht of fantasie nodig om tot dit soort woorden te komen. Toch zijn er nog veel meer woorden denkbaar waarop mensen kunnen zoeken. Ook woorden die u zelf niet zou kunnen bedenken.

Brainstormen
Twee mensen weten meer dan één en kunnen vaak ook meer bedenken dan iemand in zijn eentje. En zo weten tien mensen weer meer dan negen. Kortom, laat zo veel mogelijk mensen meedenken. Vraag collegae en eventueel familie, vrienden en kennissen welke zoektermen zij zouden invullen als zij op zoek zouden zijn naar de producten die u levert. De woorden die zij noemen, zullen u vervolgens ook weer op ideeën zetten.

Concurrentie
Kijk voor de aardigheid ook eens op de site van de concurrenten. Doordat zij dezelfde producten of diensten als u aanbieden, zult u door het lezen van de informatie op hun site ook nieuwe zoektermen aan de lijst toe kunnen voegen.

Artikelen over het onderwerp
Zoek in Google eens op artikelen over het onderwerp dat samenhangt met de zoekwoorden die u bedacht heeft. Ook dit zal u helpen de lijst met zoektermen verder uit te breiden.

Google Zoekwoordplanner
Veruit de meest handige en waardevolle tool voor het vinden van zoektermen is de online zoekwoordplanner van Google. Voor het gebruik van deze zoekwoordplanner is wel een (gratis) Google-account vereist. Maar dit is eenvoudig en snel aan te maken.

In de zoekwoordplanner kunt u zoekwoorden intoetsen. Op basis van de woorden krijgt u in de meeste gevallen een enorme lijst aan zoekwoordsuggesties die u in uw Google AdWords campagne kunt inzetten. U kunt bovendien zien hoe vaak er op deze woorden gezocht wordt en wat de gemiddelde prijs van een click op een advertentie is. Hou er rekening mee dat dit slechts indicatief is. De zoekwoordplanner geeft ook de mogelijkheid een site-adres op te geven. Dit kan het adres van uw site zijn, maar ook van een concurrent. Google geeft dan een lijst met zoektermen die samenhangen met de inhoud van de ingevoerde pagina. Ook hierbij krijgt u het aantal zoekopdrachten en de gemiddelde clickprijs te zien.

Ubersuggest
De site ubersuggest.org geeft inzicht in de suggesties die Google geeft. Als u bijvoorbeeld in Google de letters “za” intypt, verwacht Google dat je Zalando in wilt typen. Of dat je misschien op “Zara” wilt zoeken. Ubersuggest geeft een enorme lijst met suggesties die u zeker verder kunnen helpen. Zoekaantallen of bedragen worden overigens niet getoond op Ubersuggest.

Synoniemen
Internet kent enkele goede sites waarop synoniemen te vinden zijn. Een voorbeeld hiervan is synoniemen.net. Voer de woorden die u bedacht heeft in op die sites om te ontdekken of er nog woorden zijn waaraan u nog niet had gedacht.

Lijst met zoekwoorden
Met de lijst die u heeft samengesteld gaan we verderop in dit boek aan de slag om advertentiegroepen in Google AdWords te maken.

Targeting
Google AdWords biedt ontzettend veel targetingmogelijkheden. In het zoeknetwerk is targeting mogelijk op zoektermen, locaties, tijdstippen en apparaten. In het inhoudsnetwerk zijn er nog veel meer mogelijkheden om gericht te adverteren. Google biedt de onderstaande mogelijkheden:

Zoekwoorden
U kunt ervoor zorgen dat uw advertenties vertoond worden bij de zoektermen die u heeft ingekocht.

Leeftijd
Binnen het display netwerk (hierover later meer) kunt u uw advertenties tonen aan mensen uit een bepaalde leeftijdscategorie.

Geslacht
Google biedt eveneens binnen het display netwerk de mogelijkheid een onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.

Locatie
Binnen het zoeknetwerk en het display netwerk is regionaal targeten mogelijk. U kunt uw advertenties heel specifiek richten op mensen in bepaalde woonplaatsen of (delen van) provincies. Ook targeten op gehele landen of werelddelen behoort tot de mogelijkheden.

Apparaat
Apparaat-targeting is mogelijk in het zoek- en display netwerk. U kunt bepalen of enerzijds op desktops/notebooks/tablets wilt adverteren en/of anderzijds op smartphones.

Tijdstip/dag
U kunt op de dag en minuut nauwkeurig adverteren in Google AdWords. Als u alleen op dinsdag tussen 15.30 en 16.00 uur wilt adverteren, dan kan dat.

Eerder surfgedrag
Binnen het display netwerk is targeting op eerder surfgedrag mogelijk. Mensen die eerder op uw site geweest zijn, kunt u “achtervolgen” met advertenties. Dit kan ook specifieker. Zelfs tot op paginaniveau. Wie bij Zalando een bepaalde zwarte jurk heeft gezien, kan via remarketing deze jurk in advertenties op andere sites weer tegenkomen. Verderop in dit boek leg ik uit wat deze mogelijkheden inhouden en hoe u ze effectief kunt inzetten.

[tot hier zijn de teksten gecontroleerd]

Het plan

Voordat u begint met Google AdWords is het verstandig een plan te hebben. Nu ben ik een enorm pragmaticus en daarom wat allergisch voor vuistdikke rapporten. Ik wil u ook zeker niet aanraden wekenlang bezig te zijn met het plan. Het is echter wel van belang goed na te denken over wat u wilt met Google AdWords. Zorg er wel voor dat u dit op papier zet. Geeft daarbij aan wat het doel is van de inzet van Google Edwards. Benoem verder in het plan op welke doelgroepen u zich wilt richten. En in welke fase van het aankoopproces zij zich bevinden. Gaat het hierbij alleen om mensen die op het punt staan een offerte aan te vragen of een product te kopen. Of vindt u het ook interessant om mensen die zich nog puur in een oriëntatie fase bevinden, te bereiken. Verder moet u in het plan benoemen op welke regio u zich richt. Wilt u iedereen in Nederland bereiken of misschien wel in de Benelux. Is Europa of misschien wel de gehele wereld een markt? Of bent u echt een lokale speler die zich op een bepaalde woonplaats of provincie richt. Geef in het plan ook aan dat onderscheidende kenmerken van uw propositie zijn. Wat moeten de redenen zijn waarom mensen op uw advertentie klikken en naar uw website gaan. Richt u zich hierbij op prijs kopers, mensen die voor kwaliteit gaan, die snelle levering belangrijk vinden of bijvoorbeeld service essentieel vinden. Ook moet u in het plan aangeven of u zich richt op gebruikers van desktops, notebooks, ter let’s of mobiele apparaten. Verder biedt Google verschillende mogelijkheden tot het betalen van de advertentiekosten. Wilt u bijvoorbeeld betalen met creditcard of met bankoverschrijving? Verder moeten nadenken over hoe u het behalen van de doelen gaat meten. Kijk u hierbij naar het aanbod verkopen, het aantal telefoontjes, het aantal mensen dat een korting sponsoring levert in de winkel of het aantal afspraken dat uw verkoopmedewerkers hebben. Benoem ook nog even hoe u gaat testen of alles technisch functioneert. Verder is het natuurlijk van belang dat u een planning opneemt. Wie gaat wanneer wat doen? En tenslotte adviseer ik de advertentie teksten en zoekwoorden in grote lijnen in het plan alvast te benoemen. Als u deze zaken opneemt in het plan heeft u een goed startpunt. Het is dan voor anderen ook duidelijk dat u van plan bent. Inherent aan het internet zal in de praktijk blijken dat u vrij snel zult afwijken van de voorgenomen ideeën. U gaat dan namelijk niet op basis van een inschatting of verwachting met at Word aan de slag maar op basis van de resultaten.

Account aanmaken

Bij het aanmaken van een account zijn er twee zaken waar u echt even rekening mee moet houden. Hier maakt u namelijk keuzes die u later niet meer kunt wijzigen. Het gaat hierbij om de wijze van betaling. U kunt kiezen uit vooraf of achteraf betalen. De tweede belangrijke keus is die van de valuta waarmee u wilt betalen. Op onderstaande screenshots ziet u hoe het aanmaken van een kant in zijn werk gaat. Google strooit kwistig rond met kortingsbonnen. Als u in bezit bent van zo’n bon kunt u de couponcode hier invullen.

Campagne aanmaken

Nadat u een account heeft aangemaakt, gaat u over tot het maken van een campagne. Hierbij is het goed om te weten dat Google AdWords werkt met twee niveaus. Dit is het campagneniveau en het advertentiegroep niveau. De zoekwoorden die we kiezen en de advertenties die we maken, zijn steeds onderdeel van een advertentiegroep. Het is daarbij van groot belang om een slimme indeling te maken van de campagne.

Plan
Doelgroepen / koopfase
Regio
Behoeften
Doelen opstellen
Zoekwoorden
Teksten/beelden
Budget
Propositie, USP’s
Onderscheidend
Apparaten
Betaalwijze
Meetbaarheid *
Testen

Meetbaarheid
Conversies
Analytics koppelen
Ecommerce code

Account aanmaken
Let op
Betalen voor en achteraf
Munteenheid

Zoektermen *
Intentie
bmm
Zinsdeel
exact
long tail
uitsluiten
Wrapper

Google AdWords biedt de mogelijkheid de advertenties te richten op twee groepen apparaten. De ene groep bestaat uit desktop computers/notebooks/tablets en de andere uit smartphones. U mag zelf bepalen waar u adverteren wilt. Of één van beide of op beide categorieen.

Het adverteren in de eerstgenoemde groep is populairder dan in de tweede. Er zijn weinig adverteerders die alleen kiezen voor het adverteren op smartphones. U kunt zich echter voorstellen dat een maker van een iPhone-app dit bijvoorbeeld wel doet.

Het uitsluiten van een bepaalde groep apparaten gebeurt op een wat bijzondere manier. Het is gebeurt namelijk niet door aan- of uitzetten, maar door het geboden bedrag per click te verlagen met 100%.

Voorbeeld:

U biedt voor desktop computers/notebooks/tablets maximaal € 1,- per click. Door dit bod voor smartphones te verlagen met 100% komt uw bod uit op 0 cent. Dit betekent dat u niet meedoet in de advertentieveiling waardoor uw advertentie niet vertoond worden. Als u zou besluiten het clickbedrag te verlagen met 50% dan bedraagt uw maximale bod voor een smartphone € 0,50.

Als u goed aan de slag gaat met Google AdWords zult u de biedbedragen op basis van de resultaten mogelijk gaan aanpassen. Als u bijvoorbeeld ziet dat de door u ingestelde doelen vanaf een mobiel apparaat niet of nauwelijks behaald worden, kunt u besluiten het adverteren op smartphones helemaal uit te zetten. Of het clickbedrag flink te verlagen Als u daarentegen ziet dat het succesvol is, zou het verstandig kunnen zijn het bedrag per click te verhogen. Het gevolg hiervan zal zijn dat uw advertenties vaker verschijnen en u hierdoor meer clicks krijgt.

Netwerken

Zoeknetwerk

Als we het over het zoeknetwerk hebben, praten we over advertenties die vertoond worden nadat een internetter een zoekterm heeft ingevoerd.

Het zoeknetwerk van Google bestaat uit twee onderdelen. Dit is gewoon de site van zoekmachine Google. Voor de meeste Nederlanders dus Google.nl of Google.com. Daarnaast kennen we ook het netwerk van zoekpartners. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de op Telegraaf.nl geintegreerde zoekmachines van Google die gebruikt kan worden voor het zoeken naar artikelen op de Telegraaf-site. Op de resultatenpagina staan links naar de verschillende artikelen op de Telegraaf-site met daarboven advertenties die door Google AdWords gevoerd worden.





Op onderstaande screenshots ziet u dat deze sites ook een zoekfunctie hebben die door koepel



Andere zoekpartners zijn ook Google-sites als YouTube, Google Maps en Google Shopping.

Normaal gesproken mag je ervan uitgaan dat adverteren op de zoekmachine Google meer rendement oplevert dan adverteren bij de zoekpartners. Wie echt op zoek is naar een product zal besluiten hiervoor rechtstreeks naar zoekmachine Google te gaan. Mensen die op telegraaf.nl zijn, willen nieuwsberichten lezen. Hierdoor zijn zij op dat moment normaal gesproken minder ontvankelijk voor uw boodschap.

Ook hier biedt Google volop inzicht in de resultaten per netwerk. U kunt dus zien wat het rendement is van uw advertenties op Google en wat de advertenties in het netwerk van partners oplevert. Op basis daarvan kunt u uw campagne verder optimaliseren en bekijken of beide advertentiemogelijkheden lonend zijn. Google laat helaas niet zien bij welke zoekpartners geadverteerd is. U kunt daarom bepaalde zoekpartners niet uitschakelen.

Inhoudsnetwerk

Naast het zoeknetwerk heeft Google ook een inhoudsnetwerk. Hiermee heeft u de mogelijkheid om wereldwijd op ruim 1 miljoen websites te adverteren. Het zeer geavanceerde systeem van Google probeert binnen het inhoudsnetwerk advertenties zo relevant mogelijk te laten zijn. Zo kan het zijn dat u naast een artikel over Mallorca advertenties ziet van luchtvaartmaatschappijen die naar Mallorca vliegen. Of dat op een site over voetbal met name advertenties vertoond worden voor producten die door mannen interessant gevonden worden. Ook wordt vaak en steeds meer gebruik gemaakt van vertoning van advertenties op basis van eerder zoekgedrag. Dit wordt ook wel remarketing of retargeting genoemd. Als iemand bijvoorbeeld bij Zalando zwarte Nike-schoenen gezien heeft, is de kans groot dat deze persoon op verschillende sites binnen het inhoudsnetwerk van Google advertenties van die zwarte Nike-schoenen te zien krijgt. Later in het boek ga ik nader op dit onderwerp in. Gebruikers van Gmail zullen ook advertenties zien die gebaseerd zijn op de inhoud van de e-mail die door de gebruiker verzonden is.
Partners
App
Mobiel
Youtube
Products
Maps

Structuur *
Account
Campagnes
Advertentiegroepen

Advertentieteksten

Inhoud
een standaard advertentie in Google at Word bestaat uit vier regels. Kopregel van 25 tekens, advertentie regel een van maximaal 35 tekens, advertentie regel twee van ook maximaal 35 tekens en ook de zichtbaar url (dit is het website adres) mag maximaal 35 tekens bevatten. Onderstaand zien we een screenshot van hoe deze advertenties eruitzien. Deze url moet overeenkomen met het domein waarop een interneter terechtkomt maar klik op de advertentie.



Tips voor advertentietekst



Zoals gezegd heb je maar een beperkt aantal tekens om mensen te overtuigen de advertentie te klikken. Het gaat de zon met je op een slimme manier de aandacht trekt ten opzichte van mogelijk vele andere advertenties. Ik geef hierbij enkele tips die u kunnen helpen goed advertentie teksten te schrijven.



Kijk bij de concurrent



Om inspiratie op te doen van goede advertentieteksten zou eens kunnen kijken naar de advertenties van bekende bedrijven als bol.com en zal landelijk.nl. Of om eens te kijken hoe ABN Amro en Rabobank doen. Zoek voor de aardigheid een zoektermen als boeken of hypotheek. Op kijk eens hoe de concurrenten doet. Wat voor teksten gebruikt zijn. Doorgaans mag u ervan uitgaan dat veel van deze adverteerders uitvoerig getest hebben welke advertenties geklikt wordt en welke advertenties verkopen opleveren. U hoeft daarom een deal niet steeds opnieuw uitvinden.



Kijk eens in tijdschriften



Er zijn behoorlijk wat tijdschriften die voor goede omzet afhankelijk zijn van de losse verkoop. De commercieel verantwoordelijke voor deze tijdschriften zorgen er daarom doorgaans voor zijn goede plek schrijvers inzetten om mensen die voor het schap met tijdschriften staan te interesseren voor hun nek is in. Zij weten wat voor teksten scoren. Er daarom voor de gein eens naar een supermarkt om te kijken wat voor teksten gebruikt worden op tijdschriften. Een doel hiermee uw voordeel.



Werpt een drempel op.



Bij vele vormen van reclame niet zo dat u alleen betaalt voor bereik. U wilt bij een advertentie in de krant zoveel mogelijk respons. U heeft immers al betaald voor de advertentie. Bij Google at Word is dat natuurlijk anders. U betaalt alleen voor clicks. Mensen mogen best op uw advertentie klikken, maar eigenlijk alleen als ze serieus interesse in uw product of dienst hebben. Zeker voor webshops adviseer ik om drempels op te werpen in de advertenties. Dit geldt met name voor bedrijven die een beperkt budget. Als een webshop verzendkosten van € 4,95 heeft benoem ik die wel eens in advertenties. Ik wil dan eigenlijk alleen maar mensen op de site hebben die een aankoopintentie hebben. Kijken, kijken en niet kopen is dan niet de bedoeling. Dus als men al op de advertentietekst klikt kan ik me voorstellen dat deze mensen niet zo wakker van de verzendkosten. Ook geef benoem ik in de advertentie ook wel woorden als “kopen”, “bestel direct” en “betaal met iDEAL”. Hiermee laat ik ook merken dat ik met name interesse heb in mensen met een aankoopintentie. Dit heeft als voordeel dat de conversie vanuit dergelijke advertenties doorgaans hoor is. Het nadeel is dat ik hierdoor ook wel kliks zal mislopen. Men is wellicht nog helemaal niet zo ver dat men wil kopen. Veel mensen worden bijvoorbeeld meer aangetrokken door teksten als “vergelijk de verschillende producten”. Er is ergens een optimum tussen het aantal clicks en de conversie. Zo zijn er advertenties te bedenken die heel veel clicks opleveren en minder conversies. Of net andersom. Naarmate u langer adverteert zult u dit optimum steeds dichter benaderen.

Testen

Zet gewoon wat advertenties life. Kijk op welke advertenties geklikt wordt. Verzin dan een alternatief op de bestaande tekst en probeer zo geleidelijk te optimaliseren. Het is mijn advies om maximaal twee of drie advertenties in te zetten ter advertentiegroep. Zo kunt u heel snel leren welke advertentie succesvol is. Hierbij is het ook van belang dat u probeert te snappen waarom sommige advertenties goed of niet goed scoren.

Maak gebruik van Dynamic Keyword Insertion

Als u in Goole goed oplet, zult u wel eens advertenties zien die voor een deel letterlijk overeenkomen met de zoekterm die u heeft ingetoetst. Zeker wanneer u een vrij unieke, bijzondere zoekopdracht heeft ingevoerd, mag u er vanuit gaan dat de adverteerder gebruik maakt van dynamic keyword insertion. Hiermee wordt de inhoud van de advertentie automatische mede bepaald door uw zoekterm. Onderstaand heb ik gezocht op Goedkoop hotel Barcelona. In de rechterkolom staat vervolgens een advertentie van ebookers.nl met daarin mijn letterlijke tekst. De kans is zeker aanwezig dat zij hierbij gebruik maken van dynamic keyword insertion. Hoe doen zij dat?

Zij hebben de volgende advertentie ingevoerd in Google AdWords.

{KeyWord: Hotel Barcelona}
Ruim aanbod laaggeprijsde hotel
De laagste prijs & betaal met iDEAL
www.e-bookers.nl/Goedkoop-in-Barcelona

De code in de eerste regel geeft aan dat de standaardtekst Hotel Barcelona moet zijn. Als iemand echter zoekt op een zoekterm die is ingekocht, moet de ingekochte tekst vertoond worden. In dit geval is dat Goedkoop hotel Barcelona. Het grote voordeel hiervan is dat de advertentie zeer relevant wordt. Doordat de zoekterm overeenkomt met de advertentietekst maakt Google deze vetgedrukt. Als de zoekterm langer dan 25 tekens is dan kan deze op de eerste regel niet volledig getoond worden. In dat geval wordt de standaardtekst Hotel Barcelona als kopregel van de advertentie gebruikt. Overignes kan Dynamich Keyword Insertion ook worden ingezet in de overige advertentieregels en de url.
Sitelinks later
Zichtbare url
Dynamic keyword insertion
Zoekwoord
Tekstregel met punt
Leestekens
Relevant
Experiments

Regels
Geen ascii mietwagen
Geen herhalingen
Geen leestekens te veel



ACE

Beeld video en rich media

Budget
Per dag
Per click (maximum)
Op en afbieden
Tijdstippen
Devices
Dagen
Doelgroepen *

Bieden

Google AdWords is een veilingssysteem. U betaalt hierbij voor clicks op uw advertenties. Een vaak gestelde en terechte vraag is wat een click kost. Dat loopt uiteen van 1 cent (of in andere valuta nog minder) tot misschien wel 50 euro. Dit heeft alles te maken met de waarde die een sitebezoeker voor een adverteerder heeft. De meeste clicks liggen grofweg tussen € 0,50 en € 1,25. Ik weet dat er ooit voor contact center software ongeveer 50 euro per click geboden werd. Dit is een enorme niche-markt waarbij de software contracten misschien wel enkele tienduizenden euro’s of zelfs tonnen kunnen opleveren. Een click op een dergelijke advertentie is dus behoorlijk wat waard. In de VS bieden letselschade advocaten ook wel bedragen van enkele tientallen dollars voor bepaalde vormen van kanker die door asbest op het werk ontstaan zijn. Deze advocaten weten dat mensen die daar op zoek wellicht een schadeclaim willen indienen tegen de (ex-)werkgever. Bij dergelijke rechtszaken worden schadevergoedingen uitbetaald die in de miljoenen kunnen lopen. Doordat letselschadeadvocaten vaak op no-cure-no-pay basis werken, kunt u zich voorstellen dat een nieuwe client behoorlijk wat waard is. Het moge duidelijk zijn dat dergelijke bedragen een grote uitzondering zijn. De zoekwoordplanner van Google geeft een indicatie van wat clicks ongeveer kosten.

Onderstaand krijgt u een beeld van gemiddelde clickbedragen:

Hypotheek
Leaseauto
ed..

Bij een veilingssysteem is het normaal gesproken zo dat de hoogste bieder de veiling wint. Dat ligt bij Google AdWords iets genuanceerder. Naarmate je meer biedt, kom je hoger te staan, maar een hele belangrijke factor die verder meeweegt, is de zogenaamde Quality Score. Hiermee wordt de relevantie van de advertentie uitgedrukt. Voordat ik uitleg wat de Quality Score is, licht ik de reden van het bestaan ervan toe.

Zoals gezegd, betaal je bij Google AdWords voor clicks. Stel nu dat de marketing directeur van Pepsi Cola graag meer marktaandeel zou willen hebben. Dan zou hij ervoor kunnen kiezen om miljoenen zoekwoorden in te kopen in vele verschillende talen. Hij laat dan advertenties zien met als tekst Drink Pepsi Cola.

Wat gebeurt er dan? Iemand die op auto of hypotheek zoekt, zal normaal gesproken niet op de advertentie van Pepsi Cola klikken. Het merk krijgt echter wel enorm veel vertoningen. Pepsi blij, maar Google niet. Google verdient immers aan clicks en niet aan vertoningen. Als er niet of nauwelijks op een advertentie wordt geklikt, zal deze minder of niet meer vertoond worden. Google is een beursgenoteerd bedrijf dat geld wil verdienen. Dat kan alleen als er relevante advertenties vertoond worden. Bovendien is het een prettigere gebruikservaring als een internetter na een click op een relavante pagina uitkomt.

De Quality Score wordt uitgedrukt in een score van 1 tot 10. Deze score wordt vermenigvuldigd met het maximale geboden clickbedrag. Dit levert de volgende formule op.

Max. CPC x Quality Score = AdRank

Adverteerder A die een euro biedt en quality score 8 heeft scoort een AdRank van 8. Dit is immers 1×8 = 8.

Adverteerder B die 2 euro per click biedt met een quality score van 3 heeft een AdRank van 6.

Ondanks het feit dat de tweede adverteerder meer biedt per click zal deze toch lager in de ranglijst verschijnen. Dit omdat de advertentie minder relevant is. Maar wat bepaalt nu die relevantie.





Enhanced cpc
Bid management

Quality score *
Afbeelding
1 tot 10

Clickratio
Gemiddelden

Sitelinks / Extensies **

De standaard Google advertenties zijn ook uit te breiden met zogeheten extensies. Ik bespreek deze extensies hieronder.

Een populaire uitbreiding (extensie) van een Google AdWords advertentie is de sitelink. Je kan sitelinks op advertentiegroep- of campagneniveau inzetten. Deze worden vervolgens op basis van een aantal voorwaarden al dan niet onder je advertentie geplaatst. Een enorm belangrijke voorwaarde is hierbij de quality score van het zoekwoord waarbij de advertentie vertoond wordt. Met deze sitelinks wordt “deeplinken” naar onderdelen van je site mogelijk. Hierdoor worden je advertenties nog relevanter. Doordat je advertentie bovendien meer ruimte inneemt, valt deze ook veel beter op. Onderstaand voorbeeld van Vodafone laat zien hoe sitelinks eruit zien. Als je op de afbeelding klikt, wordt deze vergroot.

Zoals je ziet, staan er vier sitelinks onder de reguliere Vodafone advertentie. Deze linken elk door naar een ander onderdeel van de Vodafone-site. De sitelink bestaat in dit geval uit een kop en een optioneel in te vullen omschrijving.

Aantal sitelinks
Een advertentie kan minimaal twee en maximaal zes sitelinks bevatten. Een adverteerder mag overigens wel meer dan zes sitelinks invoeren, maar ze worden niet allen gelijktijdig vertoond. Het clickgedrag op de sitelinks en de quality score van de zoekwoorden bepalen of en hoeveel sitelinks getoond worden.

Maximale ruimte
De titel van de sitelink bestaat uit maximaal 25 tekens. De optionele twee beschrijvingsregels mogen ieder 35 tekens bevatten. Al met al is dit natuurlijk een forse uitbreiding van je advertentie.

Plaats op de pagina
Sitelinks worden alleen vertoond bij advertenties die boven- of onderaan de zoekresultaatpagina staan. Advertenties in de rechterkolom bevatten dus geen sitelinks.

Optimaliseren sitelinks
Google rapporteert de resultaten per sitelink. Dit maakt het optimaliseren van de resultaten mogelijk. Voor smartphones is het mogelijk speciale sitelinks te maken. Het is verder mogelijk zelf te bepalen wat de begin- en einddatum van de sitelinks is. Dit is met name handig als ze actiematig gebruikt worden.

Kosten sitelinks
De kosten per click zijn identiek voor ieder onderdeel van de advertentie. Een click op een sitelink kost dus niet meer of minder dan op de reguliere AdWords advertentie.

Onderstaande afbeelding laat zien waar je sitelinks in kunt stellen. Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Meer weten? Bel me gerust op: 06 10 20 40 90 of mail info@erikvanderveen.nl



Snelheid
AdWords editor
Kopieren
API
Product lists

Rapportage
Dimensies
Views
Clicks
Conversies 2%

Remarketing

Conversion optimizer *

Advertenties Niet zichtbaar *
Budget
Regio
Te veel gezocht

Kopieren

Mogelijkheden
Product search
Dynamic search ads *
App in play store
Webmaster tools seo sea
Adwords express

zaterdag 7 juni 2014

SEO tips

Heb onderstaand een lijst gemaakt met SEO tips. Met behulp van deze tips zal je hoger scoren in Google.
Als je nog vragen hebt over of een aanvulling op de SEO tips, verneem ik dat graag van je.

- begin met een zoekwoord analyse
- doe zoekwoord onderzoek via de zoekwoord planner van google
- laat je pagina over 1 specifiek onderwerp gaan
- zet de belangrijke zoektermen in het begin van de pagina titel
- laat de zoekwoorden waar op je wilt scoren terugkomen in de pagina titel
- plaats ze ook in de url
- ook in de h1 en h2 tags moeten de zoektermen terugkomen
- zet de zoektermen in belangrijk delen van de tekst (inleiding, eerste alinea, slotalinea)
- geef de bestandsnaam van de afbeelding(en) op de pagina de naam van de zoekterm waarop je wilt scoren
- laat de zoekterm terugkomen in de alt-tekst van de afbeelding
- plaats interne links met de zoekterm als ankertekst
- vraag of andere sites links naar de pagina op willen nemen met de zoekterm als ankertekst
- zorg dat je goede content op de site hebt
- zorg dat je je site/pagina regelmatig update
- plaats links naar je artikel op social media als facebook, twitter, youtube, instagram en meer
- laat de zoekterm enkele keren in het artikel terugkomen
- lees een boek over seo
- bekijk youtube video's met seo-tips (bijv. van matt cutts)
- neem contact op met erik van der veen als je meer tips wilt
- maak unieke teksten
- kopieer geen teksten van andere sites
- maak de titel van de pagina zo interessant dat mensen erop in klikken in de zoekresultatenpagina van google
- richt de pagina prettig en overzichtelijk in zodat men niet direct weer teruggaat naar google
- plaats niet meer dan 1 h1-tag op een pagina
- maak een aantrekkelijke meta description met daarin ook de zoektermen
- besteed geen aandacht aan meta keywords (hier doet google niets mee)
- neem een domeinnaam waarin de zoekterm terugkomt
- plaats relevante tekst rond de afbeeldingen

Zal deze lijst met seo-tips in de komende weken verder aanvullen.
Als je nog seo-vragen hebt, bel dan gerust 06 10 20 40 90.


donderdag 20 februari 2014

Google Shopping Campaigns

Goed nieuws voor webwinkeliers. Google Shopping Campaigns is nu voor iedereen beschikbaar. Tot deze week was deze functionaliteit binnen Google AdWords alleen nog maar beschikbaar als beta-versie.

Onderstaande video geeft aan hoe Google Shopping Campaigns werkt.



Via deze link is nog extra informatie beschikbaar over Google Shopping Campaigns.

zondag 5 januari 2014

Oranje belangrijkste kleur call-to-action

Retail is detail. Voor etail geldt hetzelfde. Zo heeft de vorm, kleur en inhoud van de bestelknop in een webshop invloed op het aantal verkopen. De afgelopen jaren heb ik de kleuren van de bestelknop van enkele prominente webshops in de gaten gehouden. Onderstaande afbeelding toont de ontwikkeling. Een belangrijke conclusie is dat oranje de meestgebruikte kleur is.

Afbeelding: vergelijking call-to-action 2011-2014.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.



Coolblue
Het meest opvallende is de bestelknop van het eigenwijze maar uiterst succesvolle Coolblue. Zij gebruiken in tegenstelling tot de meeste shops geen oranje. Bovendien is hun call-to-action verreweg het kleinst en bevat deze geen tekst.

Coolblue kennende zullen zij ontdekt hebben dat oranje voor hen niet de meeste succesvolle kleur is. Dit zal mogelijk veroorzaakt worden door het oranje in hun logo. Het is mijn ervaring en ook simpele logica dat oranje call-to-actions niet werken bij sites met oranje in de huisstijl. Hierdoor is het contrast met de rest van de site eenvoudigweg te klein. De groene button bij Coolblue zorgt voor veel contrast met het blauw en oranje op hun website.

Wat het buttonformaat betreft, moet ik de belangrijke kanttekening maken dat Coolblue gebruik maakt van twee call-to-actions op de productpagina (zie onderstaande afbeelding). Toen ik jaren geleden met dit "onderzoek" begon, waren de schermresoluties nog dusdanig dat het kleine groene knopje in mijn ogen de meest opvallende call-to-action was. Ik verwacht nu dat op de grotere knop met tekst veel vaker geklikt wordt dan op de kleine. In de volgende update zal ik die meenemen als de bestelknop.



Wehkamp
Wehkamp is ook afgestapt van de oranje bestelknop. Dit zal te maken hebben met het feit dat oranje te goedkoop oogt in de nieuwe, strakke huisstijl. Het is overigens een grappig detail dat Wehkamp en Neckermann tekstueel vooral niet gelijktijdig hetzelfde willen doen.

Andere zaken die opvallen zijn:

- Fonq benoemt als enige de verzendkosten in de bestelknop
- In de mode is shopping bag klaarblijkelijk een hippe term
- Omoda heeft zich laten inspireren door H&M
- Neckermann is eindelijk gezwicht voor oranje
- Dixons houdt het meest van afwisseling
- Amazon heeft slechts een subtiele wijziging doorgevoerd
- bol.com is het meest consequent
- Call-to-actions worden steeds vierkanter
- Free Record Shop toont aan dat oranje geen garantie voor succes is









zaterdag 4 januari 2014

Waarom Google AdWords inzetten?

In veel bedrijven is men (nog) niet overtuigt van de meerwaarde van Google AdWords. Als jij anderen of misschien wel jezelf moet overtuigen van Google AdWords dan is onderstaande opsomming reuze handig. En besef dat je niet de enige bent die bezig is met Google AdWords. De zoekgigant verdient jaarlijks circa 50 miljard dollar met deze advertenties.

Resultaat
Google AdWords levert resultaat op. Het biedt volop mogelijkheden om offerteaanvragen of verkopen mee binnen te halen. Of om meer bekendheid mee te genereren.

Gerichte doelgroep bereiken
Een enorm belangrijke reden om Google AdWords in te zetten, is dat je hiermee een zeer gerichte doelgroep kunt bereiken. Zo kan een bedrijf als ABN Amro bijvoorbeeld hypotheek-advertenties tonen aan iedereen die in Google de zoekterm “hypotheek” intoetst.

Op het juiste moment op de juiste plaats
De advertenties worden precies op het juiste moment vertoond. Mensen krijgen ze namelijk onder ogen zodra ze met het specifieke onderwerp bezig zijn.

Al mogelijk met een kleine investering
Google AdWords is voor elk bedrijf toegankelijk. Ook als je maar enkele euro’s budget per maand tot je beschikking hebt.

Volledige controle
Het advertentiesysteem biedt volledige controle voor de gebruiker. Dit geldt op het gebied van het budget, de tijden dat je adverteert, de mensen aan wie je de advertenties toont, de gebieden waarin je de advertenties toont etc.

Direct beginnen
Je kan met Google AdWords direct beginnen. Als je nu een campagne begint, zal deze al binnen een half uurtje online staan.

Meetbaar
Er is ontzettend veel meetbaar met Google AdWords. Zo kun je zien hoe vaak je advertenties vertoond zijn, hoe vaak er op geklikt is, wat de acquisitiekosten voor een nieuwe klant zijn, in welke delen van het land je het meest succesvol bent en nog veel, veel meer.

Eenvoudig
Een academische graad is zeker geen vereiste om met AdWords aan de slag te gaan. Iedereen kan het, maar je moet wel weten wat je doet. Google AdWords zit vol met opties waarbij het belangrijk is dat je de belangrijkste goed instelt.

Gerichte targeting
Met Google AdWords is gerichte targeting mogelijk. Targeten is onder andere mogelijk op onderstaande aspecten:

Zoekwoorden
Een adverteerder kan ervoor zorgen dat de advertenties vertoond worden bij de zoektermen die zijn ingekocht.

Leeftijd
Binnen het inhoudsnetwerk kunt je advertenties tonen aan mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie.

Geslacht
Google biedt eveneens binnen het inhoudsnetwerk de mogelijkheid onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.

Locatie
Binnen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk is regionaal targeten mogelijk. Advertenties kunnen heel specifiek gericht worden op mensen in bepaalde woonplaatsen of (delen van) provincies. Ook generiek targeten op landen of werelddelen behoort tot de mogelijkheden.

Apparaat
Apparaat-targeting is mogelijk in het zoek- en inhoudsnetwerk. Je kan bepalen of je op desktops, notebooks en tablets wil adverteren enerzijds of op smartphones anderzijds.

Tijdstip/dag
Je kunt op de dag en minuut nauwkeurig adverteren in Google AdWords. Als je alleen op werkdagen tussen 15.55 en 16.00 uur wilt adverteren, dan kan dat. Een idee voor Cup-a-soup wellicht.

Interesse
Binnen het inhoudsnetwerk is targeting op eerder surfgedrag mogelijk. Mensen die eerder op jullie site geweest zijn, kan je “achtervolgen” met advertenties. Dit fenomeen wordt ook wel remarketing of retargeting genoemd.

Sitelinks in Google AdWords

Momenteel ben ik een boek aan het schrijven over Google AdWords. Onderwerpen uit dit boek zullen regelmatig de revue passeren op mijn weblog. Het eerste onderwerp voor 2014 zijn Google AdWords sitelinks.

Een populaire uitbreiding (extensie) van een Google AdWords advertentie is de sitelink. Je kan sitelinks op advertentiegroep- of campagneniveau inzetten. Deze worden vervolgens op basis van een aantal voorwaarden al dan niet onder je advertentie geplaatst. Een enorm belangrijke voorwaarde is hierbij de quality score van het zoekwoord waarbij de advertentie vertoond wordt. Met deze sitelinks wordt “deeplinken” naar onderdelen van je site mogelijk. Hierdoor worden je advertenties nog relevanter. Doordat je advertentie bovendien meer ruimte inneemt, valt deze ook veel beter op. Onderstaand voorbeeld van Vodafone laat zien hoe sitelinks eruit zien. Als je op de afbeelding klikt, wordt deze vergroot.



Zoals je ziet, staan er vier sitelinks onder de reguliere Vodafone advertentie. Deze linken elk door naar een ander onderdeel van de Vodafone-site. De sitelink bestaat in dit geval uit een kop en een optioneel in te vullen omschrijving.

Aantal sitelinks
Een advertentie kan minimaal twee en maximaal zes sitelinks bevatten. Een adverteerder mag overigens wel meer dan zes sitelinks invoeren, maar ze worden niet allen gelijktijdig vertoond. Het clickgedrag op de sitelinks en de quality score van de zoekwoorden bepalen of en hoeveel sitelinks getoond worden.

Maximale ruimte
De titel van de sitelink bestaat uit maximaal 25 tekens. De optionele twee beschrijvingsregels mogen ieder 35 tekens bevatten. Al met al is dit natuurlijk een forse uitbreiding van je advertentie.

Plaats op de pagina
Sitelinks worden alleen vertoond bij advertenties die boven- of onderaan de zoekresultaatpagina staan. Advertenties in de rechterkolom bevatten dus geen sitelinks.

Optimaliseren sitelinks
Google rapporteert de resultaten per sitelink. Dit maakt het optimaliseren van de resultaten mogelijk. Voor smartphones is het mogelijk speciale sitelinks te maken. Het is verder mogelijk zelf te bepalen wat de begin- en einddatum van de sitelinks is. Dit is met name handig als ze actiematig gebruikt worden.

Kosten sitelinks
De kosten per click zijn identiek voor ieder onderdeel van de advertentie. Een click op een sitelink kost dus niet meer of minder dan op de reguliere AdWords advertentie.

Onderstaande afbeelding laat zien waar je sitelinks in kunt stellen. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

zondag 22 december 2013

Google Engagement Ads

Met Google Engagement Ads heeft de zoekmachine een nieuwe mogelijkheid toegevoegd aan Google AdWords. Google Engagement Ads zijn interactieve advertenties waarbij niet per click wordt betaald zoals gebruikelijk is bij Google, maar per interactie. Door met je muis over de advertentie te bewegen, kan deze interactie in werking worden gezet.

Zo kun je met Google Engagement Ads een catalogus openen.

Komende week zal ik meer vertellen over Google Engagement Ads.

zondag 10 november 2013

Google AdWords Training

Onderstaand ziet u video's met een Google AdWords training in meerdere delen. Onderwerpen die aan de orde komen in deze gratis Google AdWords training zijn:

- campagnestructuur
- zoeknetwerk
- display advertising
- targeting (o.a. locatie, tijd, geslacht, leeftijd)
- remarketing
- bijsturen, optimaliseren
- meten
- dynamic keyword insertion
- zoekwoordplanner
- budgetten
- conversies meten
- enhanced cpc
- zoekwoordtypes
- dynamic search ads
- quality score
- conversion optimizer
- e.d.

Google AdWords Training deel 1


Google AdWords Training deel 2


Google AdWords Training deel 3


Google AdWords Training deel 4


Google AdWords Training deel 5


Google AdWords Training deel 6


Deel 7 van de training zal op 17 november 2013 online gezet worden.

zaterdag 9 november 2013

Ruim 12,5 jaar ervaring met Google AdWords

Kwam er achter dat ik ondertussen ruim 12,5 jaar actief ben met Google AdWords. Zie hier het bewijs hiervan. Als werknemer van AdValue (later: Reddion) ben ik ongeveer op de eerste dag dat AdWords in Nederland beschikbaar kwam, begonnen met adverteren. Het zal ergens begin 2001 zijn geweest, schat ik.

De aanleiding hiervoor was als volgt. In die tijd kocht ik jaarlijks voor mijn klanten voor enkele miljoenen guldens banneradvertenties op CPM-basis in. Totdat ik door Erwin Bakker, destijds van Yahoo Nederland, geattendeerd werd op keyword buying. Ik kon zoekwoorden op CPM-basis inkopen bij Yahoo. Ik zou hiervoor 80 gulden CPM moeten betalen. Dit leek vrij veel, maar Erwin wist mij te overtuigen dat het echt rendabel zou zijn. Mijn klant Océ ging akkoord met mijn voorstel en ik ontdekte al snel dat Erwin gelijk had. De kosten per lead waren zeer aantrekkelijk. Ik was verkocht, keyword buying had veel toekomst.

Uiteraard volgde ik de ontwikkelingen in de VS op dit gebied nauwlettend. Toen Google met AdWords naar Nederland kwam, hoefde ik niet lang na te denken. Ik ging ermee aan de slag.

In de jaren erna heb ik vele duizenden uren ervaring opgedaan met Google AdWords. Privé en zakelijk. En anno 2013 ben ik nog steeds zeer enthousiast over de meerwaarde van Google AdWords. Zou graag veel bedrijven verder helpen op dit gebied, maar vanwege een grote stroom aan opdrachten heb ik hiervoor momenteel geen tijd.

Tip:

Vind het erg leuk dat mijn jongere broer Jeroen van der Veen (senior SEA specialist bij Spil Games en 4,5 jaar AdWords ervaring bij Traffic4u) ook al jaren fulltime en enthousiast actief is met Google AdWords.

Huur hem eens in voor een Google AdWords training, AdWords consultancy of AdWords onderhoud. Zijn contactgegevens staan op www.jeroenvanderveen.com. En ik garandeer je dat hij goed werk levert.

donderdag 11 juli 2013

Cross sell bij Wehkamp

Vandaag kwam ik een mooi staaltje cross sell tegen bij Wehkamp. Voor mensen die het begrip niet kennen: cross sell is een methode waarbij een (web)winkel naast een aankoop verwante producten probeert te verkopen. Denk hierbij aan de verkoper van een fototoestel die een extra batterij aanbiedt. Of een aanbieder van een printer die de koper op een inktcartridge attendeert.

Niet alleen kleding
Wehkamp laat op onderstaande foto een bebaard model zien met daaronder gerelateerde producten. We zien daarbij enkele kledingstukken en ..... een scheerapparaat.

Cross sell?
Wat is hier aan de hand? De afbeelding is niet gemanipuleerd. Ik heb deze namelijk zelf gezien en echt geen photoshop-achtig programma gebruikt. Ik sluit niet uit dat het een geslaagde grap van Wehkamp is. Het zou ook kunnen zijn dat ze een deal met Philips hebben en het scheerapparaat extra onder de aandacht willen brengen. Of het is echt geautomatiseerd. Denk hierbij aan het volgende scenario.

De sitebezoeker ziet een zware baard en het schiet hem onbewust te binnen dat hij eigenlijk een nieuw scheerapparaat nodig heeft. Hij surft daarom vanuit de productpagina direct door naar de scheerapparaten. Het systeem herkent dit en legt zo een koppeling tussen beide producten. Ik hoop stiekem eigenlijk dat dit juiste verklaring is ;)


Cross sell bij Wehkamp. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.

Dit artikel delen?