Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

woensdag 4 september 2019

Google Ads Automation of niet

Google biedt volop mogelijkheden tot het doen van biedingen voor clicks in Google Ads. De mogelijkheden zijn zo groot dat het steeds aantrekkelijker, verstandiger en noodzakelijker om over te gaan tot automation. Voorbeelden van biedingen die je zelf kunt doen zijn het bieden op:

- tijdstip van de dag
- dag van de week
- type apparaat
- stad
- provincie
- leeftijdscategorie
- geslacht
- terugkerende bezoekers
- eerdere klanten
- type woning waarin men woont
- de leeftijd van de kinderen
etc.

Je kunt je voorstellen dat het steeds lastiger wordt om de biedingen daarin handmatig bij te houden. Daarom kies ik voor enkele van mijn klanten voor om over te gaan op automation. Dit kan zijn op het gebied van doel-CPA. Hierbij geef ik aan wat een conversie mag kosten. Bij de biedstrategie doel-ROAS geef ik aan wat het rendement op de uitgaven mag zijn. Een ROAS van 800% betekent dat ik 8 euro omzet wil doen op iedere euro die ik aan het adverteren uitgeef.

Automation werkt naarmate het aantal conversies toeneemt steeds beter. Google heeft immers veel meer data waarop geoptimaliseerd kan worden. De doel-CPA strategie is hierbij eenvoudiger dan de doel-ROAS. Bij de eerste hoeft Google alleen maar in te schatten wat de kans op conversie is. Bij de laatste moet Google niet alleen dat inschatten maar ook een voorspelling doen over de orderwaarde.

Voor enkele van mijn klanten haal ik zeer goede resultaten met automation. Voor andere vallen de resultaten nog een beetje tegen. Het is mijn inschatting dat automation het in 70 tot 80% van de gevallen beter doet. Uiteindelijk geloof ik dat machine het toch van de mens gaat winnen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Geen opmerkingen: