Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 15 augustus 2008

Quality Score - Uitleg

De positie van een advertentie in Google AdWords bepaalt voor een groot deel het succes van de campagne. Indien de AdWords advertentie direct boven de organische zoekresultaten staat, kan de zogenaamde clickrate (ruim) boven de 10% komen. Advertenties in de rechterkolom halen in veel gevallen maar een clickrate van 2% of lager.

Google bepaalt de positie van de AdWords advertenties op grond van twee factoren:
1. het maximale clickbedrag
2. de quality score

Maar wat bepaalt de Quality Score van AdWords advertenties?

- de clickratio van de advertentie
- de relevantie van de advertentie ten opzichte van het zoekwoord
- de relevantie van de landingspagina ten opzichte van het zoekwoord
- de historische resultaten van de campagne

Kortom, zorg voor aantrekkelijke advertenties die goed aansluiten bij de zoekterm. Laat de belangrijkste zoektermen ook terugkomen op landingspagina.

Het grote voordeel van een goede Quality Score is dat de Google AdWords adverteerder hiermee minder per click hoeft te betalen om toch een goede advertentiepositie te verkrijgen. Het kan zijn dat de concurrentie meer click betalen, maar toch een minder goede positie hebben.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget