Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

zaterdag 6 februari 2010

Hyves vs Facebook: wie wint?

Wie Hyves en Facebook gebruikt, zal een gebruikstendens waarnemen ten faveure van Facebook. Dit wordt ook bevestigd door het zoekgedrag in Google (zie onderstaande grafiek).



Wat is er aan de hand?
Facebook had tot voor kort een zeer bescheiden marktaandeel in Nederland. Ze zijn recent met een stevige opmars bezig. Overigens niet alleen in Nederland, maar vooral wereldwijd. Momenteel groeit Facebook naar schatting met ruim één miljoen gebruikers per dag. De strijd met MySpace is al lang geleden gewonnen, dus serieuze bedreigingen zijn er niet meer.

Het aantal Hyvers groeit minder gestaag. Dit is goed verklaarbaar omdat het marktaandeel al nagenoeg maximaal is. Wie nu nog niet Hyvet is te jong, te oud of niet geïnteresseerd. Daarnaast lijken bepaalde groepen minder actief te zijn op Hyves en actiever te worden op Facebook.

Voor alle duidelijkheid, er is nog geen reden voor paniek bij Hyves, maar voor de lange termijn is uiteraard wel aandacht vereist voor deze ontwikkelingen. De groei van Facebook in ons land zorgt wel voor een sneeuwbaleffect. Naarmate Facebook meer groeit, wordt het een interessanter netwerk. En gelijktijdig stappen vrienden over van Hyves naar Facebook waardoor Hyves minder interessant wordt.

Hoe kan Hyves nog groeien?
Voornamelijk aan de onderkant van de markt. Scholieren op de basisschool en wellicht in de eerste klas(sen) van het voortgezet onderwijs zullen momenteel nog en masse voor Hyves kiezen.

Hyves heeft een grotere matchkans waardoor veel mensen wel op Hyves en niet op Facebook vindbaar zijn.

Hyves heeft een grotere naamsbekendheid dan Facebook.

Wat zijn de verschillen tussen Hyves en Facebook?
Facebook kan veel geavanceerder programmeren omdat zij enkele van de beste programmeurs ter wereld in dienst hebben. Circa 10% van het Facebook personeel komt bij Google vandaan.

Facebook kan veel sneller programmeren omdat zij een gigantisch leger aan progammeurs in dienst hebben.

Facebook heeft als voordeel dat het een wereldwijd netwerk is. Mijn vrienden in de VS of Botswana maken helaas geen gebruik van Hyves.

Facebook kan makkelijker content-deals afsluiten met wereldwijde spelers.

Hyves is Nederlands. Hyves kent Nederland, Hyves snapt Nederland en wij vinden Hyves sympathiek. Het is zelfs een werkwoord in Nederland. Kortom Hyves en Nederland zijn trots op elkaar.

Van bekenden en vrienden zit ongeveer 80% op Hyves en wellicht maar 20% op Facebook (schattingen mijnerzijds). Kortom op dit moment is de matchkans op Hyves vele malen groter.

Op de verschillen tussen het al dan niet kunnen pimpen van je profiel, gebruiken van widgets, koppelen met Twitter e.d. ga ik hier niet in. Ten eerste omdat deze functionaliteiten vrij eenvoudig te integreren zijn. Ten tweede, en dat is misschien wel de belangrijkste reden, omdat ik geen fervent gebruiker van Hyves en Facebook ben waardoor ik niet alle toeters en bellen ken.

Wat moet Hyves doen?
Cashen, gewoon de hele toko verkopen aan Facebook. Als Facebook hierin überhaupt interesse heeft. Ik betwijfel dat sterk omdat ik inschat dat Facebook gewoon uitgaat van eigen kracht.

Voordelen bieden voor Nederlanders. Een overzicht bieden van feesten, evenementen, voetbalwedstrijden e.d. en daarop in het netwerk inspelen.

Een integratie bieden met nieuws, video´s, uitzending gemist, teletekst, mail, search e.d. zodat Hyves het begin- en eindpunt online is.

Zorgen dat de "Hyves-ervaring" absoluut superieur is aan de "Facebook-ervaring". Maar dat betekent dat alles over de kop zou moeten.

Het zou mooi zijn als ze Hyvers deels aandeelhouders kunnen laten worden, maar daarvoor heb ik geen goed model voor ogen. Maar wellicht kan men iets doen met een loyaliteitsprogramma, waarbij de credits besteed kunnen worden bij de adverteerders op Hyves.

Speciale, tijdelijke aanbiedingen doen voor Hyvers. Laat Hyves de kracht van het netwerk bundelen. Een soort iBood-idee. Of een shop met superscherpe aanbiedingen. Bijvoorbeeld in combinatie met Mediamarkt.

Segmenteren door subnetwerken. Een officiele tennishyves.nl, onlinemarketeershyves.nl of kraanmachinistenhyves.nl. Of een soort LinkedIn-achtige Hyves beginnen: hyveszakelijk.nl. Het moet erg gelikt uitzien en werken volgens het startpaginadochter model. Biedt de eigenaren van de pagina's ook commerciele ruimte aan zodat wij er ook nog iets aan kunnen verdienen.

Op een andere creatieve manier meerwaarde bieden ;). Kijken waar de behoeften van internetters liggen en daarop inspelen. Hier ga ik zelf ook nog over nadenken!

En anders accepteren dat de echte groei achterwege blijft, wellicht een daling zichtbaar is, maar beseffen dat Hyves desondanks nog heel lang zal blijven bestaan.
Uitbreiden naar de rest van de wereld acht ik niet meer aan de orde.

Nawoord auteur:
Ben zelf sinds 1996 actief met online marketing, maar ben in deze periode nooit direct betrokken geweest bij sociale netwerken. Bovenstaande visie is dus van een buitenstaander die gewoon zijn gedachten verwoordt. Ik heb dus geen gedegen marktonderzoek gedaan en geen inzicht gekregen in financiele cijfers of gebruikersgegevens.

Dit artikel is een artikel dat in ontwikkeling is. Ik begon vanochtend na te denken over deze kwestie en zal ongetwijfeld nog wel met nieuwe inzichten of creatieve ideeën komen.

Het zou mooi zijn als dit artikel de aanleiding wordt voor heel Nederland (de zogenaamde Cloud) om Hyves volop gratis ideeën te geven.

Geen opmerkingen: