Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 23 april 2010

Wat is Google Remarketing?

Wellicht heeft u er al over gehoord: Google Remarketing. In dit artikel enkele van de meest prangende vragen over dit veelbelovende fenomeen.

Wat is Google Remarketing?
Google Remarketing is een zeer gerichte manier van adverteren waarbij u uw advertenties kunt vertonen aan mensen die eerder op uw website geweest zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die niet geconverteerd hebben. Ook kunt er ook voor kiezen mensen die wel iets kochten (bijv. een printer), te attenderen op gerelateerde producten (bijv. een toner).

Wat zijn voorbeeld van Google Remarketing?
Een sitebezoeker heeft in Google AdWords gezocht op "villa curaçao". Hij komt via een click op de site van villapark Coral Estate (een aanrader!), maar boekt daar echter nog geen villa. Via Google Remarketing kunnen we deze persoon elders op internet gerichte advertenties tonen over Coral Estate. Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat deze persoon veel eerder geneigd is op de advertentie te klikken, dan de doorsnee internetter.

Een sitebezoeker haakt binnen een bestelproces af op de pagina waar de verzendkosten genoemd worden. In dit geval zou er voor gekozen kunnen worden deze bezoeker een advertentie te tonen waarin wordt genoemd dat er tijdelijk geen verzendkosten in rekening worden gebracht.

Een sitebezoeker heeft zojuist een printer gekocht. Deze bezoeker krijgt advertenties van toners of printpapier te zien.

In november schreef ik al eerder over dit principe. Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd en valt onder de noemer van behavorial targeting.

Wat zijn de voordelen van Google Remarketing?

Voor de adverteerder
- Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio en een hoger conversiepercentage.
- Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google.
- Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90% van de Nederlandse internetters.

Voor de gebruiker
- De gebruiker krijgt relevantere advertenties te zien. Ik besef overigens goed dat niet iedere internetgebruiker even enthousiast is over dergelijke ontwikkelingen.

Voor de website eigenaar
- De website eigenaar zal vanwege de toename van de relevantie van de advertenties meer geld verdienen met Google Adsense.

Voor Google
- Significant meer advertentie-inkomsten via het inhoudsnetwerk. Kortom, kopen dat Google aandeel.

Hoe werkt Google Remarketing?
- Zodra de bezoeker de site van de adverteerder verlaat, wordt een cookie geplaatst op zijn computer
- Aan de hand van dit cookie wordt de bezoeker herkend zodra deze op een site binnen het Google inhoudsnetwerk rondsurft
- De bezoeker krijgt de advertentietekst te zien die de adverteerder voor speciaal voor deze Google Remarketing campagne heeft geschreven
- Zodra de bezoeker op de advertentie klikt en converteert, is de Google Remarketing campagne een succes

Hoe richt je Google Remarketing in?
Je maakt remarketing lijsten aan, elke lijst is een ‘doelgroep’. Per lijst is er één tag (code), deze kan op zowel één specifieke als op meerdere pagina’s worden geplaatst. Hetzelfde geldt andersom: één pagina kan meerdere tags bevatten.

Naast de remarketinglijsten kun je ook aangepaste combinaties maken, dat houdt in dat je de aangemaakte remarketinglijsten kunt samenvatten, combineren of uitsluiten. Hierdoor kun je dus heel specifiek targeten.

De cookieduur is zelf in te stellen, zo kun je dus aangeven hoe lang de bezoeker gevolgd wordt (heb je bijv. een speciale aanbieding van één week, dan is het niet raadzaam om bezoekers 30 dagen later weer te benaderen). De maximale cookieduur is 540 dagen. Iemand die nu zoekt op een verjaardagscadeau, zou u in theorie volgend jaar rond deze tijd ook weer advertenties kunnen tonen die aan dit onderwerp gerelateerd zijn.

Google geeft aan dat het verplicht is op de website te vermelden dat bezoekers worden gevolgd en later gerichte advertenties kunnen worden getoond. Dit kan bijv. onder aan de pagina, in het privacy statement worden opgenomen.

Wat zijn de effecten van Google Remarketing
Bij TRES internet zijn we zeer recent begonnen met de eerste Google Remarketing campagnes. Zodra ik resultaten kan (en mag) vermelden, zullen die hier zeker vermeld worden. Ik ben er volledig van overtuigd dat de toegevoegde waarde van Google Remarketing enorm groot zal zijn.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget