Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 23 april 2011

Facebook adverteren: 1.000 verkopen, 98 miljoen vertoningen

Wie ervaring heeft met adverteren op Facebook heeft bemerkt dat de clickratio's daar extreem laag liggen. Waar we met Google AdWords gemiddeld tussen 2% en 10% scoren, met banner advertising grofweg rond 0,35% zitten, liet Facebook in 2010 een gemiddelde clickrate van 0,051% zien. Dit betekent dat er 1.960 vertoningen (views) nodig zijn om een click te behalen.

Conversie
Even rekenen, stel dat we via adverteren op Facebook 1.000 verkopen willen behalen en een gemiddelde conversie behalen van 2%, dan hebben we met de genoemde clickratio maar liefst 98.000.000 advertentievertoningen nodig om dat te bewerkstelligen.

Finetuning
Uiteraard is het niet ondenkbaar dat uw advertentiecampagne door een goede propositie, opvallende inhoud en specifieke targeting tot een veel hogere clickrate en/of conversie leidt, maar verwacht bij pure productverkoop niet al te veel wonderen van adverteren op Facebook.

Als u op CPC-basis adverteert, zijn al die vertoningen vanuit branding-optiek natuurlijk wel prettig.

Cases
Uiteraard zijn er ongetwijfeld voorbeelden van succesvolle Facebook advertentiecampagnes, maar dit zijn eerder uitzondering dan regel. Het verdienmodel echter zou toch bij de massa moeten zitten. Ik verwacht dat Facebook er niet aan ontkomt de advertenties in de toekomst veel prominenter op de site te zetten. Bovendien zullen adverteerders geleidelijk opschuiven richting een vorm van een-op-een adverteren.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget