Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 22 april 2011

Rode en zwarte cijfers populair bij webshops

In een onderzoek naar het communiceren van tarieven in webshops komt naar voren dat rood en zwart de populairste kleuren zijn. Andere aspecten waar in het onderzoek op gelet is, zijn de grootte van het lettertype, de wijze van benoemen van eventuele korting en de vermelding van de valuta.

(klik op de afbeelding voor een vergroting)



Kleur van prijzen
Productprijzen in webshops worden in het rood of zwart gecommuniceerd. Vijf van de elf online winkels kiest voor zwart, een even groot aantal geeft de voorkeur aan rood.

Wehkamp, H&M, Zalando, PDAshop en Free Record Shop kiezen voor zwarte tarieven. Amazon, Dixons, Neckermann, Bol.com en fonq.nl prefereren "rode cijfers". De enige vreemde eend in de bijt is O'Moda, Zij vermelden de prijzen in een oranje lettertype.

Valuta
Het is zeer gangbaar de valuta te duiden. Van de elf webshops gebruiken acht het euro- of dollar-teken. Een drietal shops doet hier niet aan mee. Dit zijn H&M en de online warenhuizen Neckermann en Wehkamp.

Formaat lettertype
Vrij veel webshops vermelden de kosten subtiel. Uitzonderingen zijn Wehkamp, Dixons en de Free Record Shop waarbij de bedragen schreeuwend groot in beeld worden gebracht. Bij PDAshop.nl en Fonq.nl moet je ook letten op "de kleine cijfertjes".

Kortingen
Bij het noemen van kortingen gaat er een duidelijke streep door de adviesprijs. De korting wordt veelal uitgedrukt in een kortingspercentage.

Conclusie
Wat kunnen we leren van dit onderzoek? We pakken hierbij even de grote gemene deler:

- vermeld tarieven in het rood of zwart
- gebruik een gemiddeld lettertype
- benoem de valuta
- streep de adviesprijs door
- benoem bij korting, het kortingspercentage

Maar nog beter, ga testen met deze variabelen!

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget