Het is goed om te weten hoe een AdWords campagne
gestructureerd is. Daarbij zijn er verschillende niveaus:
- account
- campagne
- advertentiegroep
Op het accountniveau log je in. Verder doe je er niet zo
veel mee. Je plaatst daar onder andere je betalingsgegevens, de valuta waarin je wilt
betalen en de tijdsinstellingen. Dit zijn zaken die doorgaans eenmalig worden
ingesteld en daarna niet meer veranderen.
Het campagne en advertentiegroep niveau zijn wel heel
belangrijk om te kennen. Je maakt
campagnes aan en die zijn weer onderverdeeld in advertentiegroepen. Omdat dit
vrij abstract is, geef ik hierbij een voorbeeld.
Een online kledingwinkel verkoopt verschillen soorten
kleding van diverse merken. Zij zouden AdWords als volgt kunnen indelen.
Op campagneniveau alle merken (bijv. Nike, Adidas, Puma) en
een niveau lager, op advertentiegroepniveau dus alle verschillende soorten
kleding (bijv. schoenen, shirts, trainingspakken e.d.).
Dit geeft een goed inzicht in de prestaties per merk. Erg
interessant voor merkmanagers.
Je zou het ook anders kunnen doen. Je deelt de campagnes in
op het type kleding. Dus bijvoorbeeld schoenen, shirts, trainingspakken e.d.).
Daaronder maak je advertentiegroepen per merk (bijv. Nike,
Adidas, Puma). Hiermee krijg je een uitstekend inzicht in de prestaties per
type product. Je krijgt snel antwoord op de vraag hoe de campagne voor schoenen
het doet. Dit is dan erg interessant voor product managers.
Ik ga jullie niet vertellen hoe jullie het moeten inregelen
want dat is in mijn optiek een interne aangelegenheid die per branche en zelfs per bedrijf binnen een branche kan verschillen. Wat ik wel wil doen, is
jullie erop wijzen dat er maar twee verschillende niveaus zijn. Het
campagneniveau en het advertentiegroepniveau. Dus je moet van te voren goed
nadenken welke structuur je wilt hanteren. Een goede structuur geeft overzicht
en inzicht. Overigens is de structuur later aan te passen, maar een goede start
maakt alles wel direct even wat makkelijker.
Binnen het advertentiegroepniveau worden advertenties en
zoekwoorden geplaatst.
Als de campagnenaam Nike is, kan een advertentiegroep de
naam trainingspakken krijgen.
Binnen die advertentiegroep koop je bijvoorbeeld de zoekterm
[nike trainingspak] in en maak je een relevante advertentie.
Bijvoorbeeld:
Nike Trainingspak Kopen
Kies uit ruim 100 modellen.
Gratis verzending.
Hierdoor ben je heel relevant met je advertentie. Hiermee verhoog je je Quality Score en verbeter je je advertentiepositie of verlaag je de kosten per click.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten