Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

maandag 6 augustus 2012

Omzet LinkedIn verdubbeld

Het gaat goed met LinkedIn. Het bedrijf heeft eind vorige week de kwartaalcijfers bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat de omzet van het tweede kwartaal van dit jaar een verdubbeling is van de omzet in dezelfde periode vorig jaar. De winst daarentegen is wel gedaald omdat Linkedin zeer actief bezig is geweest met het werven van nieuwe adverteerders. In Q2 van 2012 behaalde LinkedIn een omzet van 228,2 miljoen dollaar. De winst bedroeg 2,8 miljoen dollar. De omzet uit personeelsadvertenties steeg met 107 procent en de reguliere advertentie-inkomsten waren 64 procent hoger. Het LinkedIn-netwerk bestaat nu uit 175 miljoen leden. De verwachte omzet over 2012 is 915 tot 925 miljoen dollar. Dit is ruim hoger dan een eerder genoemde verwachting van 880 miljoen dollar. Opvallend is dat de koers van LinkedIn dit jaar met 43 procent is gestegen. Dit in groot contrast met de koers van het aandeel Facebook dat dit jaar ongeveer gehalveerd is.

Kledingmaat meten met de webcam

Het nadeel van online kleding kopen is het feit dat de maten niet altijd kloppen. Dit is nadelig voor de koper omdat deze de kleding terug moet sturen. En natuurlijk zijn de webwinkels er ook niet blij mee als zij met retourzendingen te maken hebben. Maar er is hoop.

De webwinkel van Otto is begonnen met het testen van een technologie waarmee kledingmaten via een webcam gemeten kunnen worden. UPcload, de leverancier van het systeem claimt dat het systeem net zo nauwkeurig is als het handmatig meten met de centimeterband. Het aanmaken van een UPcload-account is gratis waardoor je direct al je maten in het systeem kan laten zetten.

Bekijk in onderstaand filmpje hoe het meten van de kledingmaat met een webcam werkt.



vrijdag 3 augustus 2012

De vijf ringen van Ranomi Kromowidjojo

Het kan supersnel gaan met het virale effect van social media. Onderstaand verhaal over de ringen van Ranomi is hier een uitstekend voorbeeld van. Bovendien laat zien dat vormgeving echt een vak op zich is.

Bedacht woensdagochtend 2 augustus al liggende in een Spaans zwembad dat ik de naam van provinciegenoot en golden girl Ranomi Kromowidjojo wel zeer bijzonder vond. Zat haar naam wat te analyseren (tsja, het is immers vakantie) en vroeg me af of Ranomi misschien de olympische sporter zou zijn met de meeste klinkers. Al nadenkend over welke klinkers ze in haar naam heeft, ontdekte ik opeens vijf "ringen" in haar naam. Hierover plaatste ik een tweet gevolgd door een door mij met het programma paint vervaardigde amateuristische afbeelding.



Ik wilde de ringen grafisch wat mooier positioneren maar daar kwam ik echt niet uit. Ik nam hierbij de naam in tegenstelling tot de ringen steeds als uitgangspunt en dat werkte niet!

Uiteindelijk zag ik dat mijn tweet (@erikvanderveen) via vele honderden retweets geleidelijk z'n weg op internet gevonden heeft en dat twee geniale vormgevers van Dizain uit Groningen, Roel Tiemessen en Jesse Schaap, er vervolgens een sublieme afbeelding van gemaakt hebben, waarbij men de ringen geheel terecht als uitgangspunt nam. Zij wisten geniaal uit te voeren waar ik mee aan het worstelen was. Leuke bijkomstigheid is het feit dat mijn schoonzusje Daniƫlle van der Veen werkzaam is bij Dizain.



Had vroeger serieuze copywriter-ambities (won prijzen ter waarde van circa 28.000 gulden met het schrijven van slagzinnen voor prijsvragen) en vormgeving was en is echt niet mijn ding. Dat moet je aan specialisten overlaten. Hun afbeelding zorgde voor een ontelbaar aantal retweets.

Zelfs diverse politici, RTL Boulevard, het AD, Mart Smeets en half bekend Nederland hebben de RanomiRingen "opgemerkt". En de afbeelding staat al op tompoucen van een bakker uit Vianen. En het leukste van alles is dat Ranomi de foto van haar Twitter-account vervangen heeft door het logo!

Alle credits naar de mannen van Dizain en ranOmi krOmOwidjOjO, maar ben zelf ook wel een beetje trots op mijn ideetje. Dat mag toch wel? Moet maar eens vaker in een Spaans zwembad gaan liggen, denk ik ;)


donderdag 2 augustus 2012

Wat is Wildfire?

Eerder deze week werd bekend dat Google Wildfire over heeft genomen. Wildfire is in Nederland nog erg onbekend terwijl het heel veel mogelijkheden biedt. Daarom hierbij antwoord op de vraag: wat is Wildfire?

Wildfire heeft een systeem ontwikkeld waarmee verschillende advertentiecampagnes onderhouden kunnen worden. Hierbij ligt de nadruk op social media. Zo kunt u advertenties via Wildfire plaatsen op Twitter en Facebook. Opmerkelijk bij deze overname is dat u straks via Google advertenties kunt plaatsen op Facebook.

Daarnaast kunt u berichten op sociale media plaatsen via Wildfire. Hierbij kunt u ze ook in laten plannen op een bepaald moment. Verder geeft Wildfire inzicht in de resultaten van social media campagnes en een benchmark ten opzichte van de concurrentie. Al met al zeer complete software voor wie social media serieus neemt.

Heb zojuist een (gratis) Wildfire account aangemaakt. Mijn ervaringen lees je hier binnenkort.

Gesegmenteerd posten met Facebook

Erg handig. De nieuwe mogelijkheid van Facebook op gesegmenteerd te posten.

De oude situatie
Een bedrijf op Facebook plaatst een bericht op hun pagina. Deze verschijnt in de timeline bij alle fans van het bedrijf.

De nieuwe situatie
Een bedrijf kan gesegmenteerd posten in de Facebook timeline van de mensen die het bedrijf "liken". Deze segmentatie kan bijvoorbeeld plaatsvinden op basis van leeftijd, locatie, geslacht, relatie, opleiding, voorkeuren etc. De vestiging van H&M in Groningen kan dan een gerichte actie richten op mensen uit Noord-Nederland. Op de wereldwijde Facebook-pagina van het H&M verschijnen alle berichten wel.

Voorwaarden
Om gesegmenteerd te posten in Facebook moet het bedrijf minimaal 100 fans hebben. Bovendien moet een segment uit minimaal 20 mensen bestaan.

woensdag 1 augustus 2012

Waarde aandeel Facebook op dieptepunt

Het aandeel Facebook heeft wederom een grote klap gehad op de Nasdaq. Gisteren daalde het aandeel met 6,2%. De koers bedraagt nu 21,71 dollar. Bij de beursgang in mei van dit jaar werden de aandelen aangeboden voor 38 dollar. De totale waarde van Facebook bedraagt nu circa 60 miljard dollar. Dit is beduidend lager dan de waarde van 104 miljard dollar die Facebook op 17 mei noteerde.

Dit artikel geeft een verklaring voor de achterblijvende omzet.

Facebook Like Top 25 (retail)

Het aantal Facebook Likes is het grootst bij retailers met wie we zeer regelmatig zaken doen. Dit is de conclusie op de basis van de Facebook Retail Like Top 25. Verder zijn bedrijven die kleding of mobieltjes verkopen populair op Facebook. Hardwareleveranciers blijven sterk achter. Het gemiddelde aantal likes per retailer bedraagt 33.395.

De Bijenkorf bovenaan
De top 3 wordt gevormd door Bijenkorf, Thuisbezorgd en HEMA. Kenmerken voor deze typisch Nederlandse bedrijven is dat zij producten aanbieden met een hoge aankoopfrequentie. Dit maakt het voor de Facebook-gebruiker klaarblijkelijk interessant om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en aanbiedingen. Voor de bedrijven op positie 4 (Albert Heijn) en positie 6 (Bol.com) geldt dit overigens ook. De enige vreemde eend in de bijt is Vodafone, maar daar speelt onder andere de prominente aandacht binnen The Voice of Holland een prominente rol. Ook T-Mobile en KPN scoren relatief hoog. De online retailer met de hoogste jaaromzet, Wehkamp.nl vinden we terug op plaats 9. Een verklaring zou mogelijk kunnen zijn dat Wehkamp.nl een relatief hoog omzetaandeel heeft bij de ietwat oudere Nederlanders (de catalogus-generatie) en deze mensen minder snel "liken"? Op basis van de ranglijst kunnen we verder stellen dat Facebook marketing binnen Blokker ogenschijnlijk niet de hoogste prioriteit heeft.

Verantwoording
In de Retail Like Top 25 heb ik gekeken naar het aantal likes van webshops (top 25) met de hoogste omzet uit de Twinkle Top 100. H&M, Nespresso en Otto zijn buiten beschouwing gelaten omdat deze bedrijven een internationaal Facebook account hebben. Paylogic dat niet rechtstreeks verkoopt, staat ook niet in de lijst. De meting is verricht op 1 augustus 2012.

De Facebook Like Top 25
1. De Bijenkorf (130.632)
2. Thuisbezorgd.nl (124.917)
3. HEMA (98.466)
4. Albert Heijn (89.600)
5. Vodafone (85.998)
6. Bol.com (70.650)
7. Coolblue (58.123)
8. T-Mobile (35.709)
9. Wehkamp(33.529)
10. KPN (25.157)
11. Ticketservice (21.005)
12. Mycom (13.430)
13. Alternate (12.670)
14. Conrad (6.409)
15. Dixons (5.856)
16. 123inkt.nl (4.067)
17. Phonehouse (3.515)
18. Neckermann.com (3.410)
19. Cameranu.nl (3.268)
20. ECI (2.506)
21. Selexyz (2.464)
22. Bobshop (1.172)
23. 4launch (1.128)
24. Blokker (692)
25. Redcoon (491)