Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 8 oktober 2009

Weigeringspercentage: wat is gemiddeld?

In gesprekken met ondernemers en marketeers merk ik vaak dat men in Google Analytics schrikt van het weigeringspercentage. Men wil graag weten wat een acceptabel weigeringspercentage is. Puur ongenuanceerd kunnen we als vuistregel stellen dat je:

- bij 20% heel heel erg tevreden mag zijn
- het bij 30% erg goed doet
- het bij 40% redelijk goed doet
- bij 50% of hoger echt aan de slag moet.

Analyseer per pagina
Toch zijn er veel kanttekeningen te maken bij dit verhaal. Het weigeringspercentage dat in Analytics standaard als eerste gecommuniceerd wordt, is het sitegemiddelde. Het is goed om in te zoomen op het weigeringspercentage per pagina en daar een verklaring voor probeert te vinden.

Definitie weigeringspercentage
Voor alle duidelijkheid: een weigering wordt geteld als een bezoeker slechts één pagina op de site bezoekt.

Credit card
Een hoog weigeringspercentage van een pagina kan betekenen dat de informatie niet aansluit bij de vraag, maar het kan ook zo zijn dat men op die pagina juist gevonden heeft wat men zocht. Als u een contactpagina heeft met een routebeschrijving of telefoonnummer kan het zijn dat het weigeringspercentage heel hoog is, maar dat men uiteindelijk op weg is naar u om daar eens flink de credit card te gaan trekken.

Verkeersbronnen
Daarnaast is het weigeringspercentage per verkeersbron van belang. Een weigering van betaald verkeer is doorgaans niet erg wenselijk. Een klik via AdWords op het woord "hypotheek" (maximale kosten tussen 8 en 11 euro) is voor DSB gerichter en meer waard dan een klik vanaf Schaatsploeg.nl.

Verhouding Google positie en weigeringspercentage
Verder is het goed te weten dat weigeringen ook een negatieve invloed hebben op de positie in Google. Dit doet Google niet (!) door uw Analytics gegevens te bestuderen maar door eenvoudigweg te ontdekken dat een bezoeker weer terugkomt bij Google om vervolgens op een andere link te klikken.

Het laagste weigeringspercentage dat ik zelf ooit ben tegengekomen lag rond de 12%.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget